Populariteit Google Maps op zijn retour
Het succes van Google kwam onder meer door de mogelijkheid van bedrijven het kaartmateriaal van Google Maps te gebruiken voor diensten via hun eigen websites. Maar het tij lijkt te keren voor Google en het bedrijf heeft daar zelf de hand in. Google liet grote bedrijven al langer flink betalen voor de kaartdiensten. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan ook kleinere commerciële ondernemingen te willen laten betalen voor het opnemen van kaarten. Het gaat daarbij om kaarten die meer dan 25.000 keer per dag worden bekeken.
Gebruik kost tienduizenden dollars per dag
Google zegt dat dit slechts een klein aantal van de websites betreft. Volgens de New York Times gaat het echter om 30 tot 40 procent van de bedrijven die afhankelijk zijn van de kaarten voor hun bedrijvigheid. Het kost hen al snel enkele tienduizenden dollars per maand.
Veel van die bedrijven gaan dus op zoek naar goedkopere alternatieven, zoals OpenStreetMap, een open source initiatief met een werkwijze vergelijkbaar met Wikipedia. Apple schakelt bijvoorbeeld voor zijn iPhoto-dienst over naar OpenStreetMaps.
Bing in opkomst
Ook Bing Maps van Microsoft is een alternatief. Volgens comScore is Bing Maps, na MapQuest, de derde aanbieder van online kaarten. Bing had in februari 9 miljoen gebruikers in de Verenigde Staten, 18 procent meer dan het jaar ervoor. Dat is echter niets in vergelijking met Google Maps dat in februari 65 miljoen gebruikers in de Verenigde Staten had en in het voorafgaande jaar nog 9 miljoen nieuwe gebruikers aan zich wist te binden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee