Technische hulp Apple best gewaardeerd
Apple krijgt van klanten het rapportcijfer 86 (het hoogst haalbare is 100), meldt Computerworld. Dat is aanzienlijk beter dan de nummer 2, Lenovo, die een score van 63 behaalde. Andere fabrikanten, die doorgaans pc's met het besturingssysteem Windows op de markt brengen, brengen het er nog slechter af: Asus (62), Dell (60), Toshiba (59), HP (58) en Acer (51).
Ook met concrete oplossingen scoort Apple het hoogst
Van degenen die telefonisch of via internet de hulp inriepen van de fabrikant, zijn Apple-gebruikers ook verreweg het meest tevreden. In 82 procent van de gevallen kon Apple een probleem langs deze weg oplossen. Dat is stukken beter dan de fabrikanten van diverse andere merken klaarspeelden.
Hulpbehoevende klanten van Dell werden na Apple nog het best geholpen: in 61 procent van de gevallen wist deze fabrikant een technisch probleem op te lossen. Bij Lenovo kon 54 procent hetzelfde zeggen en Acer maakte nog minder klanten blij: slechts 37 procent kreeg een oplossing aangereikt.
Leveranciers van merkloze pc's doen het relatief goed
Opvallend zijn de relatief goede prestaties van de leveranciers van 'merkloze' pc's (white boxes) die bijvoorbeeld winkelketens op bestelling zelf in elkaar zetten. Voor de algehele kwaliteit van de technische ondersteuning krijgen zij het cijfer 78. Ook bij het oplossen van concrete problemen scoren zij beter dan de grote merken - maar wel minder goed dan Apple - met een oplossingspercentage van 71 procent.
Ook wie met een computerprobleem naar de winkel gaat, is bij Apple het beste af. Het tevredenheidscijfer ligt daar op 86, even hoog dus als online of telefonisch. De hulpbalie in Apple Stores (Genius Bar) wist 88 provent van de voorgelegde problemen op te lossen. Maar de onafhankelijke pc-shops in de VS doen het op dit punt niet heel veel slechter. Hun oogst is een tevredenheidsscore van 81 procent, terwijl ze 87 procent van de problemen waarmee klanten binnenkwamen ter plekke konden oplossen.
Fabrikanten Windows-pc's kunnen nog veel verbeteren
Consumer Reports concludeert dat leveranciers van Windows-pc's nog heel wat moeten verbeteren aan hun technische ondersteuning. De kennis van zaken, het geduld en duidelijkheid van het telefonische hulppersoneel was bij 24 tot 40 procent van de pc-merken op zijn best redelijk te noemen.
Alleen leden van de organisatie kunnen het volledige rapport op de website van Consumer Reports bekijken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee