TomTom heeft last van smartphones in VS

Marktaandeel stabiel in Europa, omhoog in Noord-Amerika
De Europese markt voor de losse systemen ontwikkelde zich min of meer zoals verwacht, aldus TomTom. Die markt kromp van 2,7 miljoen stuks een jaar eerder tot 2,4 miljoen. De Noord-Amerikaanse markt vertoonde echter richting het einde van het eerste kwartaal een negatieve trend, aldus TomTom. Die markt kromp van 2,6 miljoen tot 2,1 miljoen stuks. Het marktaandeel van TomTom bleef in Europa stabiel op 47 procent en groeide in Noord-Amerika van 22 tot 24 procent.
Hogere inkomsten uit deals met autofabrikanten
Een stijging in de inkomsten uit andere segmenten dan de losse kastjes betekende een compensatie voor die krimpende markt. De inkomsten uit deals met autofabrikanten stegen het hardst, namelijk met 53 procent op jaarbasis tot 60 miljoen euro. De licentie-inkomsten (software) namen met 11 procent toe tot 34 miljoen euro. De strategie van TomTom is erop gericht meer inkomsten te halen uit andere segmenten dan de losse navigatiekastjes.
De winstgevendheid nam toe, vooral dankzij lagere marketinguitgaven. De nettowinst steeg van 3 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2010 tot 11 miljoen euro in het afgelopen kwartaal. TomTom handhaaft zijn verwachting dat de winst per aandeel in 2011 min of meer gelijk zal zijn aan die in 2010. Toen bedroeg die 0,49 euro.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee