Overslaan en naar de inhoud gaan

10 procent van werktijd verbeuzeld op internet

Belangrijkste bron van afleiding is het bijhouden van de activiteiten op social-mediasites. Daar besteedt een dikke 43 procent van de werknemers werktijd aan. 39 procent winkelt online onder werktijd. Nieuws volgen doet 34 procent. Andere activiteiten, zoals het voorbereiden van vakantie, filmpjes kijken, huizen zoeken en dergelijke, scoren een stuk lager.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Thuiswerkers zitten veel meer voor eigen doelen op internet

De gegevens komen uit een onderzoek van OfficeGenie.co.uk, dat bemiddelt bij het zoeken naar kantoorruimte. Ze zijn gebaseerd op interviews met 1156 Engelse werknemers.Het onderzoek is in zoverre in het belang van OfficeGenie.co.uk, dat het een aanwijzing geeft dat thuiswerken niet goed is voor de arbeidsdiscipline. Mensen die thuiswerken zitten veel vaker voor persoonlijk gewin te internetten dan mensen op kantoor: 1 uur en 12 minuten om 34 minuten. Daar staat natuurlijk tegenover dat mensen thuis geen tijd verkwisten aan gesprekjes met collega's, maar naar die tijdslurper hebben de onderzoekers niet gevraagd.

Niet geheel onverwacht blijken jongeren onder werktijd meer tijd te besteden aan internetten voor eigen doeleinden dan ouderen. In de leeftijdscategorie 16 tot 24 jaar gaat dagelijks 1 uur en 2 minuten op aan niet-werkgerelateerd internetten. In de leeftijdscategorie 55 tot 64 jaar is dat 27 minuten.

Grote schadepost, maatregelen nodig

Per werknemer wordt zo gemiddeld 2808 pond per jaar voor niets uitbetaald, constateren de onderzoekers. Voor de gezamenlijke Engelse werkgevers gaat het om een schadepost die in de miljarden loopt.

Peter Ames van OfficeGenie.co.uk adviseert bedrijven om wel iets te doen tegen deze vorm van verspilling. Draconische maatregelen als het checken van de browsergeschiedenis zijn echter contraproductief, waarschuwt hij, omdat daarmee een cultuur van wantrouwen ontstaat. Het is volgens hem beter om het probleem onder de aandacht van de werknemers te brengen en een internetreglement op te stellen of nog eens te verspreiden. Het is volgens Ames ook aan te raden om enige ruimte te scheppen voor persoonlijk internetgebruik op het werk door flexibeler om te gaan met werktijden, zodat werknemers tijd die verloren is gegaan aan persoonlijk internetten dezelfde dag nog in kunnen halen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in