Bedrijven maken potje van live chat met sitebezoekers
De percentages zijn vastgesteld door 'managed live chat provider' LiveChat Pro, dat daarmee uiteraard een lans probeert te breken voor uitbesteding van het online-live klantcontact. De dienstverlener heeft in de eerste twee weken van deze maand onder 108 Nederlandse websites onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid van live chat.
Ook relevant voor B2B
"Het verbaast mij dat er tegenwoordig nog steeds websites zijn die aangeven dat ze wel live chat hebben, maar dat de medewerkers van die bedrijven niet beschikbaar zijn. Het is alsof je als klant een winkel binnenloopt, maar er is niemand om je te helpen. Het lijkt erop dat de bedrijven achter deze websites niet genoeg personeel hebben om de live chat continu te bemannen" analyseert directeur Anthony Carter van LiveChat Pro. "De meeste mensen winkelen ’s avonds en in het weekend online. Zelfs B2B-bedrijven zouden live chat op hun websites continue beschikbaar moeten hebben, omdat steeds meer inkopers en beslissers ook buiten de reguliere werktijden nog achter hun computer aan het werk zijn. LiveChat registreerde ook de responstijden van live chat op de websites. Gemiddeld duurde het 44 seconden voordat met een medewerker gesproken kon worden. Bij 13 van de 108 websites was er zelfs na 5 minuten nog steeds geen respons.
ICT-sector gunstige uitzondering
Bij een vergelijking naar branche komt de ICT-sector als beste uit de bus. Bij 65% van de ICT-bedrijven is de live chat overdag beschikbaar. Ook waren de responstijden, gemiddeld 30 seconden, in de ICT het kortst. De slechtst presenteren de financiële dienstverleners. 4 op de 5 van hen kon de onderzoekers overdag niet online te woord staan. Verzekeraars laten klanten die van de chat-mogelijkheid gebruik willen maken, gemiddeld 2 minuten en 10 seconden wachten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee