Overslaan en naar de inhoud gaan

Belang sociale media bij banenjacht neemt toe

Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van de Intelligence Group. Het Rotterdamse bureau meet continu de belangrijkste oriëntatiesites onder de Nederlandse beroepsbevolking. Monsterboard is ook in de eerste helft van 2012 de meest genoemde site voor het zoeken naar een nieuwe baan. Bijna 1 op de 5 respondenten (19 procent) noemt Monsterboard, op de voet gevolgd door NationaleVacaturebank (18 procent).
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Monsterboard en Nationale Vacaturebank hebben wel iets aan marktaandeel verloren in de ‘top of mind’ positie van werkzoekenden. Werk.nl en Google wonnen licht terrein, maar de top-5 blijft ten opzichte van 2011 onveranderd. Vacaturesites Jobbird (nummer 8) en Indeed (nummer 20) wonnen flink wat terrein, maar de afstand tot de belangrijkste oriëntatiesites is nog te groot om zich op korte termijn in de top van de markt te melden.

Opmars sociale media zet door

Volgens de Intelligence Group is het belang van sociale media bij het oriënteren op een nieuwe baan toegenomen. LinkedIn staat nu op de zesde plek, terwijl het vorig jaar nog op plaats acht eindigde. Een top-5-positie als oriëntatiesite onder de Nederlandse beroepsbevolking zal LinkedIn vermoedelijk niet bemachtigen, gezien het feit dat vooral hoogopgeleiden op de site zitten. Daarmee is LinkedIn eerder een nichesite dan een generieke oriëntatiesite. “Kijken we naar LinkedIn onder bepaalde doelgroepen hoogopgeleiden, dan is de site al top-3 als het gaat om oriëntatie. Ook onder recruiters is LinkedIn populair. Zij gebruiken LinkedIn om zelf kandidaten te vinden”, licht Geert-Jan Waasdorp, oprichter van de Intelligence Group, toe.

Generieke vacaturesites nog vele malen populairder

Facebook stijgt zelfs van de 50e naar de 16e plek. Of Facebook als oriëntatiesite voor een nieuwe baan echt betekenis gaat krijgen, hangt volgens Waasdorp sterk af van eventuele investeringen die Facebook gaat doen met het oog op de vacaturemarkt in Europa. “Sociale media hebben ontegenzeggelijk een rol in het oriëntatieproces op de arbeidsmarkt, maar als het gaat om het vinden van een baan zijn generieke vacaturesites voor de gemiddelde Nederlander vele malen populairder”, zegt Waasdorp. Sociale media zijn volgens hem vooral interessant voor werkgevers om zelf kandidaten te vinden, kandidaten te screenen en te werken aan het imago. “Maar sociale media zijn nog geen echte media om naar een nieuwe baan te zoeken.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in