Overslaan en naar de inhoud gaan

Beroering over nieuwe voorwaarden Instagram

Instagram kondigde de nieuwe voorwaarden, voor alle gebruikers vanaf 13 jaar oud, afgelopen maandag aan. Ze gaan op 16 januari in. Onder de nieuwe voorwaarden geven gebruikers van de fotosite toestemming om hun beeldmateriaal en andere gegevens zonder enige vergoeding ter beschikking te stellen voor gebruik door derden, ook voor commerciële doeleinden.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Instagram zegt geen eigendomsrechten op het materiaal van gebruikers op te eisen. Wel kunnen sommige bedrijven Instagram betalen voor het recht om foto’s, portretten, namen en andere informatie van gebruikers te publiceren “in combinatie met betaalde of gesponsorde content”.

Gebruikers die de nieuwe voorwaarden afwijzen, krijgen één maand de tijd om hun account op te heffen. Daarna worden de voorwaarden automatisch van kracht. Er is geen ‘opt-out’ mogelijkheid om dit deel van de voorwaarden af te wijzen en toch gebruiker te blijven van Instagram.

Facebook kan foto's plaatsen bij advertenties

Met de wijziging lijkt Facebook te willen bereiken dat het de foto’s op Instagram kan gebruiken voor zijn online-advertentiediensten. Adverteerders kunnen dan bijvoorbeeld een product aanprijzen met foto’s van Instagram-gebruikers die hebben aangegeven dat ze het een leuk product vinden.

Nadat verontwaardigde reacties waren gerezen, onder andere op Twitter, haastte Instagrams CEO Kevin Sysrom zich te verklaren dat het bedrijf “op dit moment” geen plannen heeft om foto’s die gebruikers hebben genomen in advertenties op te nemen. In het bedrijfslog gaf Systrom nadere uitleg onder de kop "Dank u, en wij luisteren".

Angst voor aantasting van privacy

Critici vrezen voor schending van de privacy en misbruik, vooral van kwetsbare tieners. De privacygroep Open Rights Group meent dat “het claimen van het recht om foto’s te herpubliceren in welke context dan ook gewoon onredelijk is”. Instagram zegt in het blog dat de nieuwe voorwaarden juist bedoeld zijn om gebruikers te beschermen en misbruik te voorkomen.

Gebruikers tot 18 jaar moeten bij het accepteren van de nieuwe voorwaarden bevestigen dat minstens één ouder toestemming geeft voor eventueel gebruik van de foto’s en andere gegevens voor marketingdoeleinden.

Bedrijf ziet alleen maar voordelen

Volgens het bedrijf vergemakkelijkt het nieuwe privacybeleid het delen van informatie tussen Instagram en Facebook. Het zou daardoor mogelijk zijn spam effectiever te bestrijden, problemen met het systeem en de betrouwbaarheid sneller te onderkennen en betere features te ontwikkelen door te begrijpen hoe Instagram wordt gebruikt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in