Overslaan en naar de inhoud gaan

E-commerce is 20 jaar oud

Het bedrijf Netmarket voerde als eerste een beveiligde transactie uit via internet. Een muziekliefhebber kocht het album “Ten Summer’s Tales” van Sting. De claim van Netmarket wordt wel in twijfel getrokken door concurrenten die menen zelf de eerste verkoop via internet te hebben gedaan, maar algemeen wordt Netmarket aangeduid als de trendsetter.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

En een trend is het geworden. Aanvankelijk waren mensen nog beducht voor van alles en nog wat (krijg ik de spullen wel geleverd, zien ze er net zo uit als ik had verwacht, wat gebeurt er als ik niet tevreden ben?) zodat het aantal online aankopen maar langzaam groeide. Maar dat is in 20 jaar behoorlijk bijgetrokken.

Veiligheid jaagt verkoop aan

In 1994 kwam Netscape met de Secure Sockets Layer (SSL) op de proppen, zodat een webwinkel een veilige verkoopsite kon aanbieden. Het duurde tot 1995 voordat twee grote partijen zich met e-commerce gingen bemoeien. Dat waren het eind 1994 al opgerichte Amazon en eBay. Amazon.com startte zijn activiteiten in april 1995, eBay opende de virtuele deuren in september van dat jaar.

Makkelijker betalen

In 1998 werd het mogelijk om de online gekochte goederen ook online te betalen. Er hoefde niet meer met cheques of overmakingen te worden geworsteld, via PayPal kon meteen online worden betaald. PayPal ging als een speer en de meeste betalingen werden gedaan op eBay. Dit resulteerde in een overname door dat zelfde eBay in 2002. Het virtuele veilinghuis had 1,5 miljard dollar over voor de betaaldienst.

Meer grote jongens

In hetzelfde jaar 2002 ging ook Google zich bemoeien met e-commerce. Via Google Shopping (toen nog Froogle geheten) kregen internetgebruikers de mogelijkheid om online allerlei inkopen te doen.

In 2005 werd het Web 2.0 realiteit, wat zorgde voor winkelsites die zeer dynamisch waren en zich direct aanpasten aan de wensen en voorkeuren van de online shoppers. Dit zorgde voor een verdere aanjaging van de verkopen.

Mobiel shoppen

Tot 2007 waren online shoppers gekluisterd aan hun desktopsysteem of in geringe mate aan een draagbare computer. De meeste aankopen werden gedaan vanaf een vaste aansluiting, maar daar kwam verandering in door de introductie van de iPhone. De smartphone maakte het mogelijk om op elke gewenste tijd en plaats inkopen te doen. De online shoppers lieten zich dat geen 2 keer zeggen.

Virtuele valuta

Vorig jaar werd het mogelijk om aankopen te betalen via niet-fysieke valuta zoals de Bitcoin. Deze mogelijkheid werd massaal omarmd en het zorgde voor een nog groter verkoopvolume, vooral in sectoren waar men het prettig vindt om te betalen met anonieme waardemiddelen.




Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in