E-commerce is 20 jaar oud
En een trend is het geworden. Aanvankelijk waren mensen nog beducht voor van alles en nog wat (krijg ik de spullen wel geleverd, zien ze er net zo uit als ik had verwacht, wat gebeurt er als ik niet tevreden ben?) zodat het aantal online aankopen maar langzaam groeide. Maar dat is in 20 jaar behoorlijk bijgetrokken.
Veiligheid jaagt verkoop aan
In 1994 kwam Netscape met de Secure Sockets Layer (SSL) op de proppen, zodat een webwinkel een veilige verkoopsite kon aanbieden. Het duurde tot 1995 voordat twee grote partijen zich met e-commerce gingen bemoeien. Dat waren het eind 1994 al opgerichte Amazon en eBay. Amazon.com startte zijn activiteiten in april 1995, eBay opende de virtuele deuren in september van dat jaar.
Makkelijker betalen
In 1998 werd het mogelijk om de online gekochte goederen ook online te betalen. Er hoefde niet meer met cheques of overmakingen te worden geworsteld, via PayPal kon meteen online worden betaald. PayPal ging als een speer en de meeste betalingen werden gedaan op eBay. Dit resulteerde in een overname door dat zelfde eBay in 2002. Het virtuele veilinghuis had 1,5 miljard dollar over voor de betaaldienst.
Meer grote jongens
In hetzelfde jaar 2002 ging ook Google zich bemoeien met e-commerce. Via Google Shopping (toen nog Froogle geheten) kregen internetgebruikers de mogelijkheid om online allerlei inkopen te doen.
In 2005 werd het Web 2.0 realiteit, wat zorgde voor winkelsites die zeer dynamisch waren en zich direct aanpasten aan de wensen en voorkeuren van de online shoppers. Dit zorgde voor een verdere aanjaging van de verkopen.
Mobiel shoppen
Tot 2007 waren online shoppers gekluisterd aan hun desktopsysteem of in geringe mate aan een draagbare computer. De meeste aankopen werden gedaan vanaf een vaste aansluiting, maar daar kwam verandering in door de introductie van de iPhone. De smartphone maakte het mogelijk om op elke gewenste tijd en plaats inkopen te doen. De online shoppers lieten zich dat geen 2 keer zeggen.
Virtuele valuta
Vorig jaar werd het mogelijk om aankopen te betalen via niet-fysieke valuta zoals de Bitcoin. Deze mogelijkheid werd massaal omarmd en het zorgde voor een nog groter verkoopvolume, vooral in sectoren waar men het prettig vindt om te betalen met anonieme waardemiddelen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee