Europa dwingt Google tot meer transparantie
De toezeggingen van Google komen na onderhandelingen die sinds 2021 werden gevoerd met de EC, de Nederlandse marktwaakhond ACM (Autoriteit Consument en Markt) en de Belgische Economische Inspectie. "EU-consumenten hebben recht op duidelijke, volledige informatie, zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken", zegt Eurocommissaris Didier Reynders (Justitie). "Deze toezeggingen zijn een stap voorwaarts in deze richting."
Voldoen aan EU-regels
Ook roept de EC Google op om volledig te voldoen aan de EU-regels die sinds eind 2018 geografische blokkering, of geoblocking, verbieden, zodat "consumenten dezelfde rechten kunnen genieten en toegang hebben tot dezelfde inhoud, waar ze zich ook in de EU bevinden", aldus Reynders. Geoblocking verhindert klanten om producten of diensten, zoals reizen, smartphones, boeken en kleding, via buitenlandse websites te kopen tegen bijvoorbeeld voordeligere prijzen.
Google heeft nu beloofd zijn mogelijkheden te beperken om bestellingen door Europese consumenten eenzijdig te wijzigen. Dit betreft dan bijvoorbeeld de prijs, maar ook annuleringen vanuit Google. Daarnaast gaat het bedrijf een apart e-mailadres aanmaken waarlangs autoriteiten op het gebied van consumentenbescherming dan meldingen van illegale inhoud kunnen melden. Zo'n direct meldingsloket was er tot op heden niet voor consumentenwaakhonden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee