'Facebook binnen één tot drie jaar uitgewoed'
Ze doen dat eerst aan de hand van zoekgegevens van Google voor MySpace, dat in 2003 aan zijn opmars begon en piekte bij een kleine 76 miljoen unieke bezoekers in de VS in 2008. Naarmate mensen het platform begonnen te verlaten, zette het verval steeds sneller in - totdat het in 2011 zijn betekenis goeddeels had verloren.
Piek is gepasseerd
Ook bij Facebook lijkt de piek inmiddels gepasseerd; op basis van de Google-zoekgegevens vond die plaats in de loop van 2012. Terugkijkend naar 2004 blijkt de ontwikkeling goed te beschrijven met een epidemologisch model. Wanneer je die lijn doortrekt, gaat Facebook de komende jaren 80 procent van zijn klantenbasis verliezen. Al houden de wetenschappers de mogelijkheid open dat de afkalving wat langzamer verloopt.
Ze hebben hun bevindingen online gepubliceerd in het artikel Epidemiological modeling of online social network dynamics.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee