Facebook kondigt platformstrategie aan
Dat lijkt hetgeen waarop Mark Zuckerberg op uit is. Op de F8 developer conference, die gisteren en vandaag in San Francisco plaats vindt, kondigde hij aan dat Facebooks Messenger-dienst wordt opengesteld voor social-media apps van derden. Dat betekent - in theorie - onder meer dat andere socialmediadiensten apps kunnen aanbieden waarmee Facebook-gebruikers met hun abonnees kunnen communiceren en vice versa.
Daarmee zou dan een einde kunnen komen aan de ergernis van veel gebruikers dat ze voor het volgen van diverse online contacten meerdere apps nodig hebben. Maar of Facebook en Twitter elkaar in de praktijk ook snel op de voorwaarden van Zuckerberg zullen omarmen, dat staat natuurlijk nog te bezien.
Veel aannemelijker is dat Facebook vooral partijen die nieuwe mogelijkheden toevoegen, zal aanmoedigen op het Messenger-platform mee te liften. Op het moment van aankondiging, gisteren, waren al zo'n stuk of veertig van dergelijke add-ons beschikbaar, waaronder
- bewegende beelden die afkomstig zijn van sport-tvkanalen en dergelijke
- beelden van foto-site Imgur
- tekenfilmpjes van Talking Tom
- weersvoorspellingen van Weather Channel
- E-cards van de humorsite Jibjab
- audiobestanden van Sound Clip
Balanceer-act
Enkele andere veelbelovende extra functies, zoals geldbedragen aan elkaar overmaken, claimde Facebook al voor zich zelf. Het is nog niet duidelijk wat Facebooks toelatingsbeleid voor diensten van derden gaat worden. Enerzijds zal Facebook z'n best doen om als platform zoveel mogelijk momentum te verkrijgen, maar anderzijds moet het ook opletten dat het platform niet overvol raakt met elkaar beconcurrerende diensten.
Ook is het zaak te waken voor malafide app's en innovaties die het platform zelf weer zouden kunnen overvleugelen. Kortom: genoeg overwegingen voor Facebook om niet alles wat technisch kan, ook werkelijk toe te laten op z'n Messenger-platform.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee