Facebook kruipt in brein gebruiker
Op die manier missen onze gebruikers geen enkel stukje informatie dat voor hen van belang is", aldus de presentator van Facebook.
De News Machine
Het hele proces waarmee nieuws wordt geselecteerd voor de gebruikers van Facebook wordt voorgesteld als een machine. Het nieuws krijgt daarin een zogeheten Ranking, een getal dat aangeeft wat het belang van een item is. "Dat is voor iedere gebruiker anders. Wij proberen de situatie van die gebruiker in te schatten en zo het juiste nieuws te brengen", aldus Facebook. Het heeft alles te maken met de 'personalised newspaper', een begrip waar oprichter Mark Zuckerberg graag mee schermt.
Eigen selectie
Lars Backstrom, de leider van het News Feed Rankingproject, legt uit: "Onze gebruikers komen dagelijks in aanmerking voor zo'n 1500 nieuwsitems. Bijvoorbeeld berichten en foto's die door vrienden zijn verstuurd of informatie uit algemene bronnen. Wij vullen die reeks nu aan met een eigen selectie, op basis van ons nieuwe algoritme. Dat betekent dat de gebruikers er 300 potentiële nieuwsitems bij krijgen."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee