Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner: 'sociale media steeds meer nep'

Gebruikers van sociale netwerken blijken erg gevoelig te zijn voor de mening van hun medegebruikers. Als een product door een aantal mensen 'leuk' wordt gevonden, of een plusje krijgt of anderszins wordt aangeprezen dan is dat verkoopbevorderend. Bedrijven merken dat ook en zijn gebaat bij zoveel mogelijk waardering. Of die nu spontaan komt of wordt betaald, is dan van ondergeschikt belang.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Grote aantallen

"Ruim de helft van de internetgebruikers is lid van een of meer sociale netwerken. Het bedrijfsleven wil die groepen maar al te graag achter het eigen merk laten aanlopen. De jacht op de 'likes' op Facebook is echt geopend", zegt Jenny Sussin, senior onderzoeker bij Gartner. Bedrijven willen best in de buidel tasten voor die likes, er wordt betaald met harde munt, tegoedbonnen of kortingen.

Gevaarlijk bezig

Deze manier van werken is niet zonder gevaar, meent Gartner. Sussin: "Binnen nu en twee jaar zullen minstens twee bedrijven uit de Fortune 500-lijst een proces aan hun broek kriigen vanwege het kopen van likes. En vlak ook de mening van het publiek niet uit. Als de internetgebruikers eenmaal het idee hebben dat merk A het niet zo nauw neemt met de regels, dan kan dat terugslaan op de makers van Merk A. Imagoschade met omzetverlies tot gevolg is niet ondenkbaar."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in