Overslaan en naar de inhoud gaan

Google brengt adverteerder robot-views in rekening

Youtube beschikt over de technische mogelijkheden om robot-views te onderscheiden van menselijk views, maar lijkt daar geen gebruik van te maken. Dat stelt althans een internationaal onderzoeksteam.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De onderzoekers lieten Google en dochterbedrijf Youtube in de val lopen met robotviews op door hen zelf geplaatste video's. Google verklaarde tegenover de BBC contact te zullen zoeken met de onderzoekers teneinde hun bevindingen te bespreken: "We nemen ongeldig verkeer heel serieus en hebben aanzienlijk geïnvesteerd in technologie en mankracht om het buiten de deur te houden. Het overgrote merendeel van het ongeldige verkeer wordt al ver voordat we de adverteerders aanslaan tegengehouden."

Analytische doeleinden

De robots die het ongeldige verkeer veroorzaken hoeven overigens niet per se te zijn ingezet door malafide partijen die pageviews willen scoren op hun eigen pagina's. Doorgaans wordt de overgrote meerderheid van de robotviews veroorzaakt door systemen die met analytische doeleinden webpagina's opvragen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in