Overslaan en naar de inhoud gaan

Google draaide miljoenen advertenties de nek om

Het aantal van 780 miljoen is fors hoger dan de jaren daarvoor. In vergelijking met 2014 is er zelfs sprake van een groei met bijna 50 procent. "Het aantal slechte advertenties houdt natuurlijk gelijke tred met het totaal aantal advertenties dat we laten zien. Als dat stijgt, dan neemt de hoeveelheid rommel ook toe", zegt Tom Siegel, vice president van Google’s Trust & Security group.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Stijgende lijn

De aantallen verwijderde advertenties van de afgelopen jaren zien er zo uit:

  • 2015 - 780 miljoen
  • 2014 - 524 miljoen
  • 2013 - 350 miljoen
  • 2012 - 220 miljoen

De weggehaalde advertenties gingen bijvoorbeeld over de verkoop van nagemaakte software of andere producten die niet legitiem waren. Ook advertenties die alleen maar als doel hadden om kliks te verzamelen en dan cookies te plaatsen werden verwijderd.

Geen 100% dekking

Google gebruikt een geautomatiseerd sleepnet om de verdachte advertenties op te sporen. Dit proces is niet geheel zonder fouten, wat betekent dat een deel van de nep-reclame alsnog blijft staan. Google geeft geen cijfers over de percentages die aan detectie ontsnappen. Meer informatie is hier te zien.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in