Overslaan en naar de inhoud gaan

Helderheid en logistiek bepalen succes webwinkel

De trek van de consument naar internet houdt aan. Vooral het 'nee'-verkopen in fysieke winkels is een ergernis waardoor veel consumenten naar het web trekken. Een op de drie consumenten haakt af als een gezocht artikel niet voorradig is. Ook gemak, snelheid, het ruime aanbod en de vaak scherpere prijzen zijn voor consumenten reden om online te kopen. Dat speelt vooral als de artikelkeuze al min of meer vast staat. Tweederde van de online consumenten weet al vooraf wat hij zoekt.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De keuze van de winkel ligt online juist heel open. 65 Procent van de consumenten weet vooraf niet in welke webwinkel ze hun aankoop zal doen. Slechts 5 procent van de consumenten koopt steeds in dezelfde webwinkel.

Concrete aanbevelingen

Een en ander komt naar voren uit een rondvraag onder ruim 500 Nederlandse consumenten, uitgevoerd door Intomart GFK in opdracht van PostNL. In het onderzoekrapport komt een aantal aanbevelingen voor ' e-tailers' naar voren:

  • Zorg voor transparante webwinkel Door het grote aanbod aan webwinkels en de lage loyaliteit bij consumenten. Als de webwinkel niet overzichtelijk is wordt productie-informatie nauwelijks bekeken. Als er geen duidelijkheid is over producten, prijzen, logistiek en contact, dan zoekt de online consument die al gauw bij de concurrent.
  • Bepaal zorgvuldig doel en doelgroep De concurrentie is groot: veel consumenten shoppen met een gericht doel en webwinkels met een fysieke vestiging of een hoge naamsbekendheid hebben vaak een streepje voor. Om hiermee te concurreren, is het belangrijk een specifieke doelgroep te kiezen.
  • Voorraadbeheer is cruciaal Een derde van de consumenten verliest zijn interesse in een product als het niet direct leverbaar is. Biedt daarom alternatieve kanalen om het product te bestellen en koppel om teleurstelling bij de klant te voorkomen de verschillende opslagpunten (toeleverancier, fulfillment, fysieke winkel) in een voorraadbeheersysteem.
  • Maak wel slapende klanten wakker Online shoppers zijn minder trouwe klanten: slechts 5 procent koopt altijd bij dezelfde webwinkel. Bestaande klanten zijn tot (herhalings)aankopen te verleiden door het bieden van goede nazorg en terughoudend gedoseerde informatie over relevante producten en aanbiedingen.
  • Bied inzicht in de verzending Heldere communicatie over wanneer en hoe een bestelling wordt bezorgd, verhoogt conversie. Consumenten willen keuze in waar en wanneer ze hun bestelling ontvangen.
  • Zorg voor gratis en gemakkelijk retourneren Consumenten willen hun aankopen gratis en gemakkelijk terug kunnen sturen.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in