Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft bedrijven niet actief met sociale media

De bedrijven die wel iets doen met sociale media doen dit nauwelijks op strategische basis. Minder dan de helft van deze bedrijven heeft dit verankerd in de strategie. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG naar het gebruik van sociale media bij ruim 200 Nederlandse bedrijven. De onderzochte bedrijven blijken bovendien te worstelen met de positie van de sociale media binnen de organisatie.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Bijna 30 procent van de ondernemingen geeft aan dat het gebruik van sociale media niet op de bestuursagenda voorkomt. Bij één op de vier bedrijven vormen de sociale media de verantwoordelijkheid van de CEO en ruim 20 procent geeft aan de inzet ervan is belegd bij de afdeling Sales & Marketing. Als al budget vrijgemaakt is voor sociale media, blijkt dit vooral te worden gedeeld met dat van de marketing- of IT-afdeling.

Bedrijven laten kansen liggen

Uit het onderzoek van KPMG blijkt verder dat bedrijven die gebruik maken van sociale media dat vooral doen om het contact met de klant te onderhouden. William Koot, partner bij KPMG Advisory, stelt dat de meeste bedrijven aanzienlijke kansen laten liggen. “De communicatie is nu nog vooral op de klant gericht, terwijl de sociale media het juist mogelijk maken om input van de klant te krijgen. Slechts 7 procent van de bedrijven geeft aan dat zij klanten betrekken bij het verbeteren van producten. De onderzochte bedrijven zetten de sociale media bovendien in beperkte mate in bij het verlenen van service aan de klant. Slechts één op de vier bedrijven beschikt over een webcareteam.”

Terughoudend met verkoop producten en diensten

Bedrijven zijn nog terughoudend met het gebruik van sociale media voor de verkoop van producten en diensten. Dit komt volgens Koot vooral door de onzekerheid ten aanzien van de reacties van klanten. “Waar consumenten een grote bereidheid tonen om gegevens met anderen te delen, vinden veel organisaties dit nog niet vanzelfsprekend.”

Belang digitale identiteit groeit

KPMG verwacht dat de opmars van de sociale media en de groeiende datastroom een grote invloed zullen hebben op de identiteit en de aard van de ondernemingen. Koot: “Bedrijven zullen merken dat de digitale identiteit net zo belangrijk wordt als de fysieke identiteit en dat deze steeds verder zullen samensmelten. Om alle data realtime te kunnen verwerken en te kunnen analyseren zullen bovendien nieuwe technieken nodig zijn. Door op een juiste manier in te spelen op deze ontwikkelingen, ontstaan nieuwe kansen voor bedrijven.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in