ICT-bijscholing blijft ver achter in het MKB
Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers social media vooral gebruiken voor het genereren van meer naamsbekendheid, het aantrekken van nieuwe klanten en het verbeteren van de dienstverlening. Daarbij is Facebook het meest populair (41 procent), gevolgd door LinkedIn (37 procent) dat inmiddels Twitter overstijgt (24 procent).
Gemak dient de mens
Zo’n 38 procent van de ondernemers maakt gebruik van apps op de smartphone en tablet. Zij doen dit vanwege het gemak (49 procent), de toegang tot informatie (38 procent) en de vrijheid om overal te kunnen werken (33 procent). Populair zijn apps voor mobiel bankieren en social media en apps voor bedrijfsprocessen (boekhouden en urenverantwoording).
Bijscholing niet nodig
Hoewel het zakelijk gebruik van social media en apps in de lift zit, blijkt dat driekwart van de kleine ondernemers helemaal niets doet om up-to-date te blijven over hoe zij ICT het beste in kunnen (blijven) zetten. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat MKB’ers het niet nodig vinden of geen tijd vrij willen maken voor ICT-(bij)scholing. Hoewel er in de praktijk weinig van terecht komt, vindt 61 procent scholing wel noodzakelijk om bij te blijven op het gebied van ICT.
“Hoewel de opmars van social media en apps ook in het bedrijfsleven niet te stuiten lijkt, zien we opvallend genoeg dat er nauwelijks interesse is voor ICT (bij)scholing. Slechts één op de vijf volgt wel eens een cursus of training. Zonde, want nieuwe vaardigheden en kennis blijven zo buiten bereik en dat kan mogelijk extra omzet kosten”, aldus Tineke Netelenbos, voorzitter van ECP en het publiek private programma Digivaardig & Digiveilig. Dit programma probeert hierin te ondersteunen met 1-minuut-cursussen via www.slimmerondernemenin1minuut.nl. Netelenbos: “Het kost ondernemers niet veel tijd en soms is een aantal tips of een korte cursus al genoeg om iemand verder te helpen.”
Van cloud tot zakelijk twitteren tot ondernemen met apps
Op dit moment zijn er 27 afleveringen van 1 minuut met de slimste tips over internet, social media en ICT. Variërend van afleveringen over een beter website, werken in de cloud, zakelijk twitteren en ondernemen met apps tot je bedrijf en je privacy beschermen. Deze afleveringen komen wekelijks op een zelfgekozen tijdstip in de mailbox van de ondernemer, het moment dat de ondernemer 1 minuut tijd heeft om te scrollen.
Geen idee hoe het moet
Hoewel 21 procent van de ondernemers van mening is dat men via social media extra omzet kan genereren, weten zij niet hoe ze dit effectief kunnen doen. Zo geeft 6 procent van de kleine ondernemers aan volgend jaar een online shop te willen starten, maar meer dan de helft weet eigenlijk niet wat daar allemaal bij komt kijken. Twee vijfde heeft zelfs helemaal geen idee wat het opstarten van een webshop allemaal behelst.
Veiligheid en cybercrime
Tot slot blijkt uit het onderzoek dat ruim een derde van de bedrijven wel eens te maken heeft gehad met cybercrime. Ruim 40 procent van de bedrijven maakt hiervoor gebruik van externe expertise bij beveiliging van hun ICT-systemen. Hoe groter het bedrijf, hoe meer aandacht er is voor het beveiligingsbeleid. Ruim 80 procent van de grotere MKB-ondernemingen heeft een dergelijk beleid, ten opzichte van ongeveer de helft van de kleinere ondernemingen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee