Internetstarters hebben het niet makkelijker
Weliswaar ziet ING het aantal mislukkende detailhandel-inititiatieven snel toenemen, maar de opheffingen van starters in de 'e-tail' houden gelijke tred met die in de bakstenen retail. De uitval onder startende winkels (minder dan een jaar operationeel) lag in 2013 op 50 procent. De helft van het aantal opheffingen onder starters in de detailhandel betrof vorig jaar online winkels, vooral webwinkels gespecialiseerd in kleding en modeartikelen.
Dat komt volgens ING onder meer door de zwakke consumentenbestedingen, toegenomen concurrentie en het ontbreken van onderscheidend vermogen van webwinkels.
Vooral cafetaria’s, snackbars en lunchrooms
Overall hielden 36.000 startende ondernemers het in 2013 binnen één jaar al voor gezien. Dat is bijna 30 procent van het totale aantal starters. Het heftigst gaat het er aan toe in de horeca. Daar bedroeg de startersuitval zo'n 60 procent. Het ging daarbij om vooral cafetaria’s, snackbars en lunchrooms, die naar het zich laat aanzien toch weinig last zullen ondervinden van concurrentie via het internet.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee