MIT: 'Facebook is net een horoscoop'
Positief wordt meegenomen, negatief niet
Mensen die veel 'duimpjes-omhoog' krijgen ervaren dat als zeer prettig. Bovendien trekt zo'n cluster van likes andere gebruikers aan, die op hun beurt ook weer hun goedkeuring uitdrukken. "Je ziet dan een soort sneeuwbaleffect", zegt Sinan Aral, associate professor bij de Sloan School of Management van het MIT. Negatieve reacties worden, zo blijkt, eerst goed gelezen waarna ze door positieve opmerkingen worden genivelleerd.
Menselijk gedrag
Het lijkt sterk op de manier waarop mensen een horoscoop lezen. Blijkt een voorspelling te kloppen, dat wordt dat onthouden en doorverteld. Blijkt er iets in de horoscoop te staan dat absoluut niet klopt, dan wordt dat snel vergeten. Met als resultaat na verloop van tijd dat de mening heeft postgevat "zie je wel, horoscopen hebben het bij het rechte eind".
Manipulatie
De onderzoekers hebben op een aantal sociale media bewust positieve en negatieve reacties gegeven, om te zien wat er daarna ging gebeuren. Aral: "Dat is gebeurd in het kader van wetenschappelijk onderzoek, maar het kan ook met minder prettige bedoelingen gebeuren. Bijvoorbeeld een politicus die zijn uitingen door ingehuurde krachten laat 'liken'. Zo gauw iemand dat doorkrijgt, kan het als een negatief iets naar buiten worden gebracht, met als gevolg nivellering."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee