Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander niet afkerig van reclame-mails

Ondanks het toenemend belang van social media is e-mail voor de particulier nog steeds een van de belangrijkste, en ook meest vertrouwde communicatie-kanalen. De doorsnee Nederlander ontvangt 96 e-mails per week en checkt gemiddeld 3 maal daags zijn inbox en blijkt daarbij ook zeker geïnteresseerd in nieuwsbrieven en commerciële informatie.
spam mails
© Jasper Bakker
Jasper Bakker

Dat blijkt uit het zojuist vrijgegeven 'nationaal e-mail onderzoek 2015' [.pdf] van onderzoekbureau Blinker. Het getal van 96 e-mails per week is typisch een gemiddelde, want er zijn grote verschillen. Jongeren in de leeftijdscategorie 18-tot-24 jaar ontvangen het minste aantal e-mails per week: gemiddeld 54. De groep 45-tot-54 jarigen ontvangt gemiddeld maar liefst 146 e-mails per week.

WhatsApp wordt minder vertrouwd

Volgens de onderzoekers geniet e-mail bij particulieren het meeste vertrouwen als het gaat om digitale privacy: "Geen enkel medium geniet zoveel vertrouwen van de Nederlander als het kanaal e-mail. Dit geldt zeker als de woorden ‘vertrouwen’ en ‘privacy’ in dezelfde vraag opduiken. WhatsApp blijft daarin ver achter op e-mail. Slechts 10% van de Nederlanders ziet zijn privacy gewaarborgd bij dit communicatiekanaal." Ondanks dat SMS nagenoeg nergens meer een rol van betekenis speelt, vinden Nederlanders dit ook wel een vertrouwenwekkend medium. Het staat na e-mail wat vertrouwen betreft op nummer twee met 14%.

Reclame mag

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat Nederlanders allerminst afkerig zijn van commerciële mail. Voor meer dan de helft van de Nederlanders (61%) is dat de belangrijkste reden om zich in te schrijven op nieuwsbrieven. Maar ook ‘op de hoogte blijven van een merk of organisatie’ is een belangrijke inschrijfreden. Gemiddeld 72% van de Nederlanders laat zich namelijk door een reclamemail verleiden tot een online aankoop. Deze bevinding sluit ook goed aan op onderzoek van Thuiswinkel.org dat uitwees dat online aankopen in het eerste kwartaal van 2015 met maar liefst 19% stegen vergeleken met het eerste kwartaal van 2014.

70% van de door Blinker bevraagde Nederlanders ontvangt reclame het liefst via e-mail en als het een foldertje betreft het liefst via de brievenbus. Andere kanalen zijn niet populair voor de ontvangst van reclame. Slechts 1% van de Nederlanders waardeert het als reclame via WhatsApp binnenkomt. Ook voor serviceberichten zoals bevestigingen van transacties in webwinkels, bevestigingen van inschrijvingen, overzichten van meterstanden etcetera, geldt dat Nederlanders die het liefst in hun mail ontvangen. Dit geldt in alle leeftijdscategorieën omstreeks 90%.

Ontvanger weet uitschrijf-link te vinden

Nederlanders blijken kritische lezers. Zodra onderwerpen in e-mail nieuwsbrieven hen niet meer boeien schrijven ze zich uit. Ook ‘de frequentie is te hoog’ blijft een vaak aangegeven reden om een nieuwsbriefabonnement op te zeggen. 43% van de Nederlanders schrijft zich jaarlijks uit voor 1 tot 5 nieuwsbrieven. 60% van de Nederlanders geeft aan dat afmeldverzoeken als regel correct worden verwerkt door de verzenders, wat suggereert dat 40% na afmelden toch nog e-mails ontvangt.

Ongeveer een kwart van de ondervraagden ervaart een afname van het aantal spamberichten. Daar tegenover staat ruim een derde die meent dat er sprake is van een toegenomen hoeveelheid spam. Niettemin lijkt spam wat minder een issue te worden. Het percentage Nederlanders dat meer per week dan 10 ongewenste e-mails ontvangt, bedraagt volgens Blinker slechts 8%.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in