Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders ook zuinig met privégegevens

Bijna twee derde van de Nederlanders verstrekt geen persoonlijke gegevens om online een betere deal te sluiten. Buiten Nederland is een meerderheid van de consumenten hiertoe als regel wel bereid. Ruim de helft van de onderzochte Nederlanders wil geen advertenties op zijn mobiele apparaat. Ook niet als dat goedkopere producten of gratis content oplevert. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder bijna tienduizend consumenten wereldwijd.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Liever op zoek naar gratis alternatief

De terughoudendheid met het verstrekken van gegevens in ruil voor content betekent overigens niet dat Nederlanders dan maar liever hun portemonnee trekken: slechts 14% betaalt op dit moment voor content op het internet. Het gaat dan meestal om muziek, video, spelletjes en nieuws. Bijna 90% van de Nederlanders geeft aan bepaalde websites niet langer te zullen bezoeken wanneer deze overgaan tot betaalde toegang. In dat geval gaan zij op zoek naar gratis alternatieven.

Bijna 75% van de ondervraagde Nederlanders schat de kans groter dat zij een vlucht of vakantie via het internet boeken dan bij een reisbureau. En ook bij aanschaf van cd's, dvd's, boeken en spelletjes geniet internet steeds vaker de voorkeur boven de fysieke winkel. Luxegoederen worden door Nederlanders veel minder via het internet gekocht. Datzelfde geldt voor de dagelijkse boodschappen.

Pc vertrouwder dan smartphone of tablet

Van de onderzochte Nederlanders beschikt 75% over een laptop, bijna driekwart heeft een mobiele telefoon en twee derde is in het bezit van een desktopcomputer. Ruim 40% heeft een smartphone en ruim 10% een tablet. Van de mensen die online producten kopen, doet ruim 90% dat liever via z'n pc dan met een mobiele telefoon of tablet.

Van de onderzochte Nederlanders maakt 80% zich zorgen over het feit dat bij een betaling met een mobiel apparaat vertrouwelijke informatie, zoals creditcardgegevens, bij derden terecht komen. Een ruime meerderheid van de consumenten heeft nog onvoldoende vertrouwen in de veiligheid van het betalen via internet. Niettemin betaalt 60% van de Nederlanders op internet liefst via een overboeking. Ruim de helft gebruikt (ook) PayPal. Slechts 15% benut z'n creditcard online.

Privacy-waarborg kan concurrentievoordeel creëren

Het afschermen van privégegevens en de veiligheid van betalen blijft dan ook de belangrijkste factor bij online kopen van producten concludeert KPMG's segmentleider Consumer Markets Jasper de Grauw. "Wie er als eerste in slaagt deze onzekerheid weg te nemen, is in staat om een aanzienlijk concurrentievoordeel te behalen." Op dat punt reiken de Nederlandse consumenten overigens zelf al een oplossing aan: ruim 90% zegt dat het vertrouwen in het betalen zal toenemen wanneer internetproviders meer inzicht zouden geven in de maatregelen die zij nemen om de veiligheid te waarborgen. Daarnaast ziet de Nederlandse consument heil in het laten beoordelen van internetsites op de veiligheid door een onafhankelijke, derde partij.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in