Nieuwe alliantie wijst klant op lock-in grote softwaresuites
Binnen de e-commerce zijn honderden SaaS-bedrijven die een specifiek bedrijfsprobleem oplossen. Hoewel die deeloplossingen met elkaar integreren en een opdrachtgever dezelfde – en volgens de leveranciers vaak betere – oplossing bieden dan een volledige suite, kiezen klanten toch regelmatig voor een grote suite. Volgens de leveranciers van deeloplossingen missen de traditionele softwaresuites openheid en flexibiliteit in het ontwerp en dat heeft vender lock-in tot gevolg.
“In een suite is alles geïntegreerd, denkt de klant. Onze software integreert ook met andere partijen, maar dat is aan de voorkant misschien niet altijd even zichtbaar. In het verleden trokken we ook al gezamenlijk op. Door middel van deze MACH alliance laten we dat ook aan de markt zien”, zegt Auke van Urk, CTO van Valtech. Hij is lid van de adviesraad van de MACH alliance. Valtech is samen met Commercetools, Contentstack en EPAM Systems de initiatiefnemer van deze alliantie.
Integreren
Inmiddels zijn er veertien partijen aangesloten bij de alliantie en wordt gesproken met meer. De alliantie wil onder andere de technische kennis over MACH delen, ze wil best practices laten zien hoe je naar een MACH-architectuur overstapt en evenementen organiseren. Ook wordt gewerkt aan één ecosysteem en worden afspraken gemaakt over hoe de software het beste met elkaar kan integreren. Volgens Van Urk zijn al voor de start van de alliantie voorbeelden te noemen van partijen die de samenwerking met elkaar zochten.
De alliantie wordt opgericht door de leveranciers van specifieke oplossingen, maar staat ook open voor suiteleveranciers, zegt Van Urk. “Er is een lijst van criteria opgesteld waaraan leden moeten voldoen.” Dat zijn uiteraard MACH-criteria en gebaseerd op microservices, aPI-first, cloud-native en headless. “Als een suiteleverancier in de toekomst aan die criteria voldoet, is hij zeker welkom.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee