Nederlandse CIO's klagen: licentiedwang van techreuzen
Conflicten met de grote softwareleveranciers blijken eerder regel dan uitzondering, weet het FD te melden. Bovendien escaleren deze conflicten op regelmatige basis tot aan de bestuurskamer van de afnemende bedrijven en instellingen. De financiële krant heeft gesproken met Nederlandse CIO's van grote organisaties, waarbij sommigen op naam kritiek uiten op de modus operandi van techreuzen die in de praktijk haast onvermijdbaar zijn.
Monopolistisch gedrag
De klagende chief information officers spreken van cowboypraktijken door grote Amerikaanse en ook Europese IT-bedrijven. Deze leveranciers zijn volgens de klagende klanten "agressief" en "extreem klantonvriendelijk". De kern is het monopolistisch genoemde gedrag van grote softwareproducenten, die weten dat hun klanten niet zomaar naar een concurrent kunnen gaan. Een voornaam pijnpunt is de modus operandi van de leveranciers om tijdens de looptijd van contracten eenzijdig wijzigingen aan te brengen in de licentievoorwaarden.
Zulke veranderingen kunnen klanten confronteren met aanmerkelijk hogere kosten. Het door de leverancier uitvoeren van audits, die contractueel verplicht kunnen zijn, kan softwaregebruik aantonen wat oneigenlijk is óf wat voorheen wel toegestaan was maar waarvoor onder gewijzigde voorwaarden ook (of extra) betaald moet worden. Hierbij wordt softwaregigant Oracle met name genoemd als levetrancier die wurgcontracten oplegt en forse nabetalingen opeist; van wel vele miljoenen per jaar. Naast Oracle worden ook grote IT-partijen als Microsoft, IBM en SAP gehekeld om soortgelijke praktijken.
Angst voor IT-uitval
De door het FD nu geconstateerde onvrede komt onder andere naar voren uit een enquête van het CIO Platform Nederland. Die vereniging verbindt meer dan 125 bedrijven, instellingen en overheden in Nederland, met daaronder ook negen AEX-fondsen en vijf ministeries. Het ledenbestand bevat grote IT-gebruikers als AkzoNobel, ABN AMRO, het Radboud UMC, de Belastingdienst, KLM en Philips. Volgens het FD willen de meeste CIO's het liefst afstappen van de diensten en producten van Oracle, maar durven ze dat niet aan. Angst voor tijdelijke uitval van de gebruikte, onmisbare IT-systemen voorkomt migratiestappen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee