Omzet Europese webwinkels boven 300 miljard euro
Landen in West- en Zuid-Europa doen daar echter niet veel voor onder. De prognose voor Duitsland bedraagt 25 procent en de online-verkopers in België, Italië en Spanje kunnen op ongeveer 20 procent groei rekenen.
Samen zijn het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk goed voor 70 procent van de totale e-commerce in Europa. In Nederland komen de internetverkopen naar verwachting uit op 9,9 miljard euro, zo’n 10 procent meer dan vorig jaar.
Sterke groei te danken aan toenemend vertrouwen
Francois Momboisse, voorzitter van Ecommerce Europe, denkt dat de sterke groei verband houdt met het toegenomen vertrouwen van de consument in internet als veilig verkoopkanaal. In veel opkomende landen hebben consumenten nog geen lange ervaring met postorderbedrijven en staan ook huiverig tegenover kopen op internet. Momboissse meent dan ook dat online-betalen en online-veiligheid topprioriteit moet hebben voor de Europese Unie.
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, kan de verschillen in groeicijfers binnen Europa goed verklaren. Scandinavië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong in het gebruik van internet en mobiele apparatuur. In die landen doet 70 tot 80 procent van de internetgebruikers online-aankopen. Landen en Oost- en Zuid-Europa zijn nog met een inhaalslag bezig, aldus Jongen.
E-commerce in Europa overtreft Amerika
Opmerkelijk is dat Europa, en niet Noord-Amerika, nu de grootste markt voor e-commerce is. In de VS wordt dit jaar een omzet van 280 miljard euro verwacht, 25 miljard minder dus dan in Europa. Azië volgt met een omzetprognose van 216 miljard euro. Zuid-Amerika is goed voor 43 miljard euro, maar de groei ligt daar wel wat hoger dan het Europese gemiddelde: 25 tot 30 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee