Omzet webwinkels boven de 10 miljard
Net als in 2012 is de toename van het aantal bestellingen de belangrijkste drijfveer van de omzetgroei. Consumenten hebben afgelopen jaar in totaal bijna 100 miljoen orders geplaatst via internet. Dat is 11 procent meer dan in het jaar ervoor.
Afgelopen jaar hebben 10,8 miljoen Nederlanders een aankoop gedaan via internet. Dat is 2 procent meer dan in het voorgaande jaar. De aanwas van nieuwe onlinekopers vlakt wel af. "Het zijn vooral ervaren online shoppers die steeds meer online kopen'', aldus de organisatie. Online kopers deden gemiddeld negen bestellingen per persoon in 2013. Een jaar eerder lag dit aantal op acht onlinebestellingen, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor.
Net als afgelopen jaren komt de omzetgroei vooral uit de onlineverkoop van producten. Deze steeg met 12 procent ten opzichte van 2012. Speelgoed is met een plus van 27 procent en een omzet van 105 miljoen euro opnieuw het sterkst stijgende segment van de onlineshoppingmarkt, gevolgd door muziek met een plus van 19 procent naar een omzet van 123 miljoen euro.
Telecom blijft een van grootste productsegmenten
De grootste productsegmenten telecom (plus 16 procent naar 1,5 miljard euro) en kleding (plus 16 procent naar 850 miljoen) blijven het goed doen en stijgen sterker dan de totale onlinemarkt.
De omzet uit de onlineverkoop van diensten stijgt met 5 procent minder hard. Dit komt onder andere door de relatief lage omzetgroei van het segment reizen (plus 2 procent). Reizen blijft met een omzet van 3,9 miljard miljard euro wel het grootste segment.
De markt voor onlinebestellingen zal dit jaar verder doorgroeien naar bijna 12 miljard euro, verwacht Thuiswinkel.org. ,,Consumenten zijn door het toenemend gebruik van smartphones en tablets steeds vaker en meer online. Ruim 2 miljoen Nederlanders kopen al via smartphone en tablet en dat aantal stijgt sterk.''
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee