Online aangifte is nog geen hit
De politie stimuleert digitalisering van de aangiften uit efficiencyoverwegingen. Vanaf 2012 is fasegewijs een multichannel-beleid voor het doen van aangiftes doorgevoerd. Burgers kunnen daardoor inmiddels aangifte doen via internet, telefoon, op het politiebureau of op locatie van het slachtoffer.
Te hoge verwachtingen
Het onderzoek wijst verder uit dat internetaangifte -- hoewel het gebruiksgemak wordt gewaardeerd -- slachtoffers het minst van alle beschikbare aangiftevormen tot tevredenheid stemt. Vooral lager opgeleiden, allochtonen en ouderen missen er het persoonlijke contact. Mede daardoor zou een te sterke sturing richting internetaangifte de aangiftebereidheid weleens negatief kunnen beïnvloeden. Ook plaatsen de onderzoekers vraagtekens bij de hoge verwachting aangaande de efficiency van digitale aangiftes. Politiemensen meldden dat digitale aangiftes er regelmatig toe leiden dat later alsnog aanvullende opsporingsinformatie moet worden verzameld.
Investeren in mobiel werken
De onderzoekers adviseren te investeren in extra aangiftemogelijkheden waarin wel persoonlijk contact mogelijk is. Zo kan de politie investeren in innovatieve voorzieningen, zoals een voertuiggerelateerde werkplek voor de agent. Ook kan de politie de mogelijkheden van het mobiel werken op een smartphone verder uitbouwen. Daarnaast blijft het belangrijk om de terugkoppeling van informatie aan de aangever te verbeteren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee