Online afsluiten verzekering vaak frustrerende excercitie
- er werden te veel vragen gesteld (37%)
- de prijs viel te hoog uit (32%)
- het proces duurde te lang (26%)
Consumenten blijken voor een eerste kennismaking met hun beoogde financiële dienstverlener massaal de voorkeur te geven aan het internet: bijna 40 procent maakte deze voorkeur kenbaar. Daarnaast was er een kwart (24 %) die de voorkeur geeft aan een persoonlijk gesprek. 12 procent kiest voor een persoonlijk of telefonisch contact met een tussenpersoon.
'Juist hier onderscheiden'
“De huidige consument wil niet meer naar de pijpen van financiële dienstverleners dansen” concludeert portfoliomanager Joost Vanstreels van Everest. “Als een consument op zondagavond online een verzekering wil afsluiten, dan moet het gehele proces, van oriëntatie tot en met de daadwerkelijke koop, online worden gefaciliteerd. Toch blijkt dat dit nog lang niet altijd mogelijk is. Een gemiste kans, want de techniek is er klaar voor. Zo zijn er intelligente oplossingen, waarbij de klantsituatie centraal staat en consumenten inzicht krijgen in de oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie. Denk aan geschikte verzekeringen bij gezinsuitbreiding. Met deze service kunnen financiële instellingen ervoor zorgen dat zij net die extra stap zetten naar een perfecte en oprechte verbinding met de klant. Deze stap mogen we absoluut niet onderschatten, want banken of verzekeraars kunnen zich juist op dit gebied onderscheiden.”
Het online panelonderzoek van Everest omvatte 844 respondenten (> 18 jaar) die ervaring hebben met de digitale dienstverlening van een bank of verzekeraar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee