Overslaan en naar de inhoud gaan

Online shopper wordt eenkennig

Een en ander komt naar voren uit een door PwC gehouden rondvraag onder ruim 15.000 online consumenten in 15 landen. Daarbij bleek dat de consolidatie in de 'e-tail' in andere landen nog sterker is dan in Nederland. Zo winkelt 70% van de Franse particulieren bij minder dan 6 retailers. 59% van de ondervraagden (Nederland 36%) volgt zijn of haar favoriete retailmerk via social media.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Een even hoog percentage ontdekt interessante merken via social media (Nederland 31%). Ruim een kwart van de Nederlandse respondenten (wereldwijd 21%) bezoekt social media websites naar aanleiding van een promotie die ze via SMS of e-mail ontvangen.

Nederlander is online terughoudend

Ook blijkt Nederland verhoudingsgewijs terughoudend op het gebied van online winkelen. Van ondervraagden uit Nederland koopt 61% minimaal maandelijks iets online. In het Verenigd Koninkrijk ligt dat percentage op 79% en in Duitsland op 75%. Meer dan de helft (55%) van internetshoppers in de wereld zegt online te shoppen, omdat ze daar een betere deal krijgen dan in de winkel. Ook bleek de Nederlandse on-line consument verhoudingsgewijs wat minder geneigd gebruik te maken van een mobiel apparaat. Zo koopt slechts een kwart van de Nederlandse internetshoppers wel eens iets via zijn smartphone. Chinezen kopen juist heel veel via een tablet of smartphone. Wereldwijd maakt ruim ruim 40 procent van de internetshoppers gebruik van een mobiel apparaat. Een jaar geleden was dat nog 30 procent.

Een duidelijke verklaring voor de Nederlandse terughoudendheid terughoudendheid ten aanzien van online aankopen valt uit tellingen van PWC niet te destilleren. "Mogelijk heeft het iets te maken met het geringere aantal creditcardhouders in Nederland of met de grote winkeldichtheid, waardoor de afstand tot de dichtstbijzijnde winkel klein is", speculeren de onderzoekers in hun persbericht.

'Geen genoegen met eenheidsworst'

De gesignaleerde verschuivingen in het online koopgedrag moeten hoe dan ook wel reden zijn voor e-tailers om hun strategie aan te scherpen. PWC-partner Marc Diepstraten: "Consumenten nemen geen genoegen met eenheidsworst. Door slimmere analyse van data die consumenten op internet achterlaten, kunnen retailers hun inspanningen op de meest winstgevende klantsegmenten richten. Dat biedt kansen om op [steeds korter wordende] voorkeurslijstjes te geraken."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in