Online winkelen nam 16 procent toe in 2015
Producten winnen terrein op diensten
De groei in het online kanaal zit voornamelijk in de uitgaven aan fysieke producten, zoals levensmiddelen, speelgoed en modeartikelen. Deze categorie van bestedingen groeide twee maal zo snel als diensten en is daarmee nu goed voor iets meer dan de helft van de online consumentenbestedingen.
Net als in de voorafgaande kwartalen was in het online kanaal de groei in 'food/nearfood'-artikelen het sterkst. In het vierde kwartaal werd door de Nederlandse consument online 54 procent meer uitgegeven aan food/nearfood dan in overeenkomstige periode van 2014. Het jaartotaal voor online food/nearfood komt hiermee uit 700 miljoen euro (+40% vergeleken met 2014). Een andere opvallende stijger is de markt voor speelgoed.
Opkrabbelen retail is vooral online
Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org toont zich aangenaam verrast door de bevindingen van GfK: “We zien een onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2015. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 95 miljard euro in 2015, dan bedraagt het online aandeel van 8,41 miljard euro inmiddels 8,9% (was 7,6% in 2014). De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+2,2%) in 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee