Overslaan en naar de inhoud gaan

Online winkels vaak slecht voorbereid op kerstdrukte

Uit onderzoek onder 4000 consumenten in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië blijkt dat meer dan de helft van hen (51 procent) van plan is het grootste deel van hun kerstinkopen online te doen.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Vorig jaar raakte meer dan de helft van de respondenten (55 procent) enigszins gefrustreerd tijdens het doen van online kerstaankopen. 44 procent zag van een aankoop af en 34 procent week uit naar een andere website. De grootste frustraties die werden genoemd zijn een ingewikkelde check-outprocedure (29 procent) en traag ladende websites (25 procent).

Bijna een vijfde (18 procent) van de respondenten zal dit jaar online aankopen doen vanaf een tablet. Dit is een aanzienlijke toename ten opzichte van de 10 procent vorig jaar. Daarnaast is er dit jaar ook een toename te zien (naar 16 procent) vergeleken met vorig jaar (10 procent) in het doen van online aankopen vanaf een smartphone.

Drie adviezen

De technologieleverancier die het onderzoek liet uitvoeren, het Amerikaanse Rackspace, heeft voor 'e-tailers' drie adviezen:

  • Controleer en test de capaciteit: Om trage websites te voorkomen moeten e-tailers een complete audit van hun webhosting-omgeving uitvoeren en controleren of deze bestand is tegen piekend netwerkverkeer - en dus beschikbaar blijft om de stroom van webverkeer te kunnen verwerken. Daarnaast moeten zij websites testen door deze te overspoelen met een groot volume data en een grote verscheidenheid aan verzoeken, variërend van eenvoudige taken zoals het laden van de homepage tot zoekopdrachten tot het vullen van winkelmandjes en het afronden van de aankopen.
  • Zorg voor ondersteuning: Pieken in traffic tijdens de kerstaankoopperiode en daarna zullen waarschijnlijk niet plaatsvinden tijdens werkdagen tussen 9 en 5. Het onderzoek laat zien dat 52 procent van de respondenten in de avonduren shopt en 65 procent zal tijdens de kerstdagen online zijn. Retailers moeten geschikte ondersteuning krijgen om hun website 'up and running' te houden wanneer dat nodig is.
  • Blijf verbeteren: Beoordeel als het piekseizoen voorbij is de prestatie van de website, analyseer eventuele downtime of andere prestatie-issues en gebruik de uitkomsten om problemen op te lossen. De meerderheid (56 procent) van de respondenten geeft aan dat het gemak de belangrijkste reden is om online aankopen te doen. Het is van cruciaal belang dit zo te houden.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in