Overslaan en naar de inhoud gaan

'Opkomst webwinkel stuwt banengroei'

Landelijk steeg de werkgelegenheid in de detailhandel tussen 2007 en 2013 met bijna 5 procent. "Nederlandse consumenten kopen steeds meer online en dit werkt door in de werkgelegenheid'', stelt ING. De werkgelegenheid in de detailhandel is de laatste jaren ook toegenomen door de ruimere openingstijden van winkels.
personeel gevraagd

Het aantal banen bij webwinkels groeide in de afgelopen 7 jaar van ruim 14.000 tot meer dan 35.500. De detailhandel is goed voor 1 op de 10 banen in Nederland, ofwel 776.000 banen in totaal. Daarmee is de winkeliersbranche in alle provincies een van de grootste werkgevers.

De keerzijde van het online shoppen is dat de behoefte aan nieuwe fysieke winkels afneemt en de leegstand stijgt. Daardoor is de werkgelegenheid bij de 'stenen winkels' in een aantal provincies al aan het dalen.

Regionaal veel verschil

De regionale verschillen in de totale banengroei zijn volgens de onderzoekers groot. In Flevoland bedroeg de stijging in de afgelopen 7 jaar 20 procent, terwijl in Zeeland de werkgelegenheid met 2 procent kromp.

Of de groei van de werkgelegenheid in de toekomst doorzet is volgens ING nog maar de vraag, wegens de afvlakkende bevolkingsgroei en vergrijzing. "De daling van de totale werkgelegenheid in de Zeeuwse detailhandel kan wat dat betreft een voorbode zijn voor andere provincies.''

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in