Politie verspilt tonnen aan 112-app
Het ministerie van Justitie en Veiligheid (toen nog Veiligheid en Justitie) wilde in 2016 dat de politie een app ontwikkelde die de locatie van de beller automatisch doorgeeft aan de meldkamer. Het lag in de bedoeling dat de app in 4 maanden klaar was. De ontwikkeling van de app duurde echter meer dan twee jaar. Inmiddels is het idee achterhaald omdat nu bij iedereen die 112 belt, de locatie gelijk wordt doorgegeven. RTL Nieuws kwam hier achter met behulp van een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur.
Alternatief beschikbaar
Van verschillende kanten was de politie al duidelijk gemaakt dat het ontwikkelen van de app grote risico's inhield. Zo was er al een alternatief in de vorm van Advanced Mobile Location (AML) waarmee ook zonder app de locatie van een beller is op te vragen. Bovendien had TNO al gewaarschuwd dat het niet waarschijnlijk is dat mensen in nood een speciale app gaan gebruiken om te bellen. Toch zette de politie-organisatie het plan door.
Misschien nieuwe functies toevoegen
Uiteindelijk werd pas na interne strubbelingen in 2018 begonnen met de bouw van de app. Niet lang daarna kondigde minister Grapperhaus van JenV aan toch prioriteit te geven aan het implementeren van AML. In totaal is nu 400.000 euro uitgegeven aan de ontwikkeling van een app die eigenlijk geen functie meer heeft. De woordvoerster zegt tegen RTL dat nu nog gekeken wordt of de app kan worden voorzien van extra functionaliteiten, zoals een chatfunctie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee