Sociaal netwerk nekt de privacy
Waarde
"Gebruikers vinden hun eigen privacy waardevoller dan die van anderen", zegt Jens Grossklags, assistant professor information sciences en technology bij Penn State. "In dit geval spreken we van interdependent privacy, ofwel de privacy in een groep. We hebben dat gepeild door mensen een bedrag te late geven voor de data die ze in hun profiel hebben opgenomen. Daar kwam een bedrag van gemiddeld 2,31 dollar uit. De data van hun vrienden werd gemiddeld 1,56 dollar waard gevonden", aldus Grossklags.
Verzoeken van derden
Op sociale media wordt gebruik gemaakt van apps die zijn ontwikkeld door derden. Die apps willen graag toegang tot allerlei gegevens in het profiel. Gebruikers zijn eerder bereid om de gegevens van hun vrienden prijs te geven. "Dat is een potentieel lek", aldus Grossklags. Zeker als het gaat om tastbare gegevens, zoals foto's waar die vrienden op staan. Uit hun aanwezigheid en de metadata van de foto (waar gemaakt, hoe laat) kunnen veel zaken worden afgeleid. Een adverteerder kan zo een bruikbaar klantprofiel opstellen. Meer informatie is te vinden op website van Penn State University.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee