Sociale media kunnen je zomaar je baan kosten
Helaas
Zo zien sommigen er geen been in om op Facebook te zetten: "Ik heb me net ziek gemeld. Nu lekker shoppen met mijn moeder in Amsterdam." Sommigen hebben ook niet door dat het niet verstandig is de baas uit te schelden of informatie te delen die het bedrijf schade doet. Zoals de winkelmedewerkster die op Facebook meldde dat ze iedere dag het vlees dat het dichtst bij de houdbaarheidsdatum zat voorin het schap moest leggen, zodat het toch nog verkocht zou worden. Met als kritische uitsmijter: 'Lekker bedrijf zijn wij.' Twee voorbeelden ook van mensen die hun baan verloren door hun ontboezemingen op sociale media.
Verantwoordelijkheden aan twee kanten
Het is natuurlijk niet bepaald handig om zo vrijelijk te communiceren via sociale media. Maar Pascal Besselink van DAS ziet ook voor de directies van organisaties een verantwoordelijkheid op dit vlak. Veel problemen zijn te voorkomen met een heldere code waarin wordt beschreven wat wel en wat niet kan met bedrijfsinformatie, en wie er gerechtigd is uit naam van het bedrijf actief te zijn op sociale media. En die informatie moet periodiek onder de aandacht van medewerkers worden gebracht, aldus Besselink.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee