Sociale netwerken nog maar mondjesmaat zinvol binnen organisaties
Je moet het wìllen
In elk geval tot 2015 zal echter 80 procent van alle inspanningen die verricht worden op de sociale netwerken zijn doel niet bereiken. Organisaties weten hun medewerkers er niet goed mee aan de slag te krijgen, zegt Gartner. Ze gaan er van uit dat dat net zo werkt als bij andere technologische toepassingen zoals ERP en CRM. Daarbij worden medewerkers getraind waarna ze er mee aan het werk gaan. Bij sociale media echter kan het gebruik niet goed worden opgelegd. Gebruikers moeten zelf inzien dat het hun werk kan verbeteren en er daarom mee wìllen werken.
Managers moeten zelf transparanter werken
Managers richten zich nu nog te veel op de keuze van de technologie die geïmplementeerd moet worden voor het gebruik van sociale netwerken. De focus moet volgens Gartner echter juist liggen op veel meer te weten komen over hoe mensen nu werken met sociale netwerken, met wie ze werken en waar ze behoefte aan hebben. Er moet een duidelijk beleid worden ontwikkeld voor het zakelijke gebruik van sociale netwerken. Dat betekent ook dat de managers zelf een transparantere manier van werken moeten tonen, vindt Gartner.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee