Overslaan en naar de inhoud gaan

'Streamen verdringt muziek downloaden niet'

NPD onderzocht het effect van streamingdiensten als Pandora en Spotify op het koopgedrag van Amerikaanse consumenten. In het 4e kwartaal van 2012 kochten 44 miljoen Amerikanen minstens één liedje of muziekalbum door het te downloaden.
iTunes-logo
© Apple
Apple

Dat aantal is de afgelopen 3 jaar min of meer stabiel gebleven ondanks de relatief nieuwe mogelijkheid om een abonnement te nemen op een streamingservice. NPD Group concludeert dat consumenten kennelijk nog steeds zelf muziek willen bezitten voor offline-gebruik, naast de mogelijkheid om muziekstukken rechtstreeks vanuit de cloud te beluisteren zonder ze op de eigen computer op te slaan.

Streaming wakkert behoefte aan downloaden zelfs aan

NPD-analist Russ Crupnick: "Het idee bestaat dat consumenten geen behoefte meer hebben aan het kopen van muziek vanwege de streaming-alternatieven. Maar in werkelijkheid zijn de streamers veel meer geneigd om downloads te kopen dan de gemiddelde consument." Uit de peiling blijkt dat 41 procent van degenen die gebruik maken van streaming het ook belangrijk vinden om muziek te bezitten.

Het gemiddelde bedrag dat de ondervraagden per jaar aan muziekdownloads uitgeven, groeide vorig jaar zelfs met 6 procent in vergelijking met 2011. Dat was vooral te danken aan een toename van het aantal tieners dat muziek online koopt, naast een groei van het aantal consumenten dat zowel losse nummers als hele albums aanschaft.

Apple met iTunes Store dominante aanbieder

Apple domineerde in het 4e kwartaal de markt voor betaalde muziekdownloads in de Verenigde Staten, met een marktaandeel van 63 procent, uitgedrukt in aantallen. Een album is in de telling gelijkgesteld aan 10 losse nummers. AmazonMP3 stond op de 2e plaats met 22 procent. Apple opende zijn iTunes Store eind april 2003. Nu, bijna 10 jaar later, zijn downloads van digitale muziek volgens de onderzoekers de belangrijkste inkomstenbron voor de muziekbranche geworden en is Apple de grootste leverancier.

Het rapport van NPD is gebaseerd op 2 peilingen waarbij respectievelijk 5400 en 7600 Amerikanen van 13 jaar en ouder zijn ondervraagd. Beide steekproeven zouden representatief zijn voor alle internetgebruikers in de VS respectievelijk de gehele bevolking.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in