Telco's houden mobiele abonnementen moeilijk vergelijkbaar
De meeste consumenten zoeken op de websites van aanbieders naar informatie, zo komt uit ACM-onderzoek naar voren. Qua prijzen en voorwaarden is over het algemeen nog sprake van klare taal. Maar op het moment dat abonnementen vergeleken moeten worden, wordt het lastig.
Geïnformeerde keuze en vertrouwen
De meeste consumenten vinden informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen begrijpelijk (57%), meldt de toezichthouder nu in een nieuwsbericht. Hoewel begrijpelijk, is de informatie voor consumenten wel lastig vergelijkbaar tussen aanbieders. Maar liefst 49% vindt de informatie (totaal) niet vergelijkbaar met elkaar.
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM stelt het belangrijk te vinden dat mensen goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. Dit is ook belangrijk voor het houden van vertrouwen in de digitale economie, aldus de ACM. De instantie benadrukt dan ook dat deze informatie zo worden gepresenteerd dat consumenten ze goed met elkaar kunnen vergelijken om daarna een keuze te maken.
Kosten, kwaliteit
Belangrijkste afweging daarbij is volgens het onderzoek informatie over de vaste kosten per maand, de lengte van het contract en de kwaliteit of betrouwbaarheid van het netwerk. Verder willen consumenten weten of ze hun huidige nummer mee kunnen nemen en hoe dat in zijn werk gaat, terwijl ze ook graag inzicht hebben in het eigen verbruik en de snelheid van het netwerk.
De ACM stelt in een reactie aan persbureau ANP nog dat het gaat om een verzoek aan telecomaanbieders en geen verplichting voor de providers. Daarmee is er ook geen sprake van sancties of andere dwangmiddelen om betere vergelijkbaarheid gerealiseerd te krijgen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee