Overslaan en naar de inhoud gaan

'Veel webwinkels laks met retourzendingen'

Update Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond. De bond bestelde op internet 268 producten bij 118 verschillende webwinkels en stuurde alle pakketten direct retour.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

In veel gevallen betaalden de webwinkels pas na een herinnering het verschuldigde bedrag terug, en bij vier winkels konden de onderzoekers helemaal naar hun centen fluiten. Bij 44 procent van de teruggestuurde pakketten werden ook geen bezorgkosten terugbetaald.

Volgens de Consumentenbond hebben consumenten bij internetaankopen binnen de wettelijke bedenktijd van 7 werkdagen altijd recht op geld terug, ook voor artikelen in de uitverkoop.

Thuiswinkel.org: kwalijk dat veel webwinkels consument niet serieus nemen

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org reageert positief op het onderzoek. "Goed dat de Consumentenbond dit heeft onderzocht. Het is een kwalijke zaak dat veel webwinkels de consument en de markt niet serieus lijken te nemen", zegt directeur Wijnand Jongen.

Hij pleit ervoor dat internetwinkeliers niet het eind van de wettelijk toegestane termijn van 30 dagen afwachten voor ze een teruggestuurd product terugbetalen. "Dat moet zo snel mogelijk", benadrukt Jongen. "Zodra ik hoor dat één van onze 1700 leden zich niet aan de regels houdt, dan roep ik die direct op het matje."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in