Verkeerde Facebook-vrienden kunnen je kredietwaardigheid schaden
Beoordeeld op tot 8000 punten
Het Duitse Kreditech, gespecialiseerd in microkrediet in opkomende economieën, gebruikt Big Data-technieken en door het bedrijf ontwikkelde zelflerende algoritmes om de kredietwaardigheid te beoordelen. Daarbij gebruikt het alle gegevens - naar eigen zeggen soms wel 8000 - die het kan vinden van de online-activiteiten van de aanvrager, met name ook op sociale media. Of Kreditech daarbij ook kijkt met wie de aanvrager contact heeft is onduidelijk.
Kreditech betrekt bij zijn analyse wel, hoe de aanvrager zijn aanvraag heeft ingevuld. Lezen van de algemene informatie over Kreditech en correct gebruik van hoofdletters vergroot de kans op een lening. Kreditech kijkt ook van waaruit de aanvraag wordt gedaan De kans dat een lening wordt toegekend is groter als het apparaat waarop de aanvraag is ingevuld, zich bevindt in je woon- of werkplaats. Het verstrekt naar eigen zeggen 10 miljoen leningen per jaar.
Inzage in PayPal- en eBay-accounts
Een derde voorbeeld dat CNN Money noemt van bedrijven die elektronische informatie vergaand benutten bij het beoordelen van kredietaanvragen is Kabbage, dat zich specialiseert in kredietverlening aan kleine online bedrijven. Kabbage verwacht dit jaar 75.000 leningen te verstrekken met een waarde tussen de 500 en 50.000 dollar
Aanvragers moeten Kabbage toegang geven tot PayPal, eBay of ander betaalsystem dat ze gebruiken, zodat Kabbage zich een beeld kan vormen van omzet en leveringsbetrouwbaarheid van de aanvrager. Bedrijven die Facebook en Twitter gebruiken, maken meer kans op een lening; die blijven volgens Kabbage 20 procent minder vaak in gebreke.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee