Overslaan en naar de inhoud gaan

Via sociale media is iedereen op te sporen

Het blijkt dat twee postings op verschillende sociale media voldoende zijn om een gebruiker te identificeren. Het moet dan wel gaan om gegevens waar de locatie van de gebruiker in is vermeld.
Politie-auto
© CC0 1.0
CC0 1.0

Verschillende gebruikers

De onderzoekers zijn er in geslaagd om verschillende soorten gebruikers met deze methode op te sporen. Het gaat dan bijvoorbeeld om gebruikers van Netflix of passagiers in een taxidienst zoals Uber. De bevindingen van het team zijn deze week gepresenteerd op de World Wide Web Conference in Montreal.

Locatiedata

De 'geotagging' is een ware openbaring waar het gaat om het identificeren van afzonderlijke gebruikers. Als iemand op het ene sociale kanaal een foto plaatst (met metadata waaruit de locatie kan worden afgelezen) en op een ander melding maakt dat hij ergens heeft ingechecked, dan zijn de twee vermeldingen van de locatie bekend.

Patroonherkenning

Er wordt gebruik gemaakt van algoritmes die patronen herkennen. Daarmee kan een individuele gebruiker worden getraceerd. Om een voorbeeld te geven: met slechts 4 credit card-betalingen is het mogelijk om één individu te halen uit een brij van miljoenen transacties, aan de hand van locatiegegevens van de telefoon van de gebruiker. De onderzoekers hebben samengewerkt met een team van Google.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in