Overslaan en naar de inhoud gaan

Webwinkeliers missen kennis over zoekwoorden

Het onderzoek toont aan dat gebruik van de juiste zoekwoorden door webwinkeliers als zeer belangrijk wordt ervaren, maar dat bijna 40 procent zijn of haar kennis hierover niet goed vindt. Er is behoefte aan ondersteuning.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Onduidelijkheid

Een veel genoemde oorzaak is de onzekerheid bij het bepalen van de juiste woorden op websites en in advertentieteksten. Webwinkeliers geven aan onvoldoende te weten op welke woorden klanten zoeken. Daarnaast bestaat veel onzekerheid over het gebruik van generieke versus specifieke woorden. Ook zijn veel mensen bang dat ze ondergaan in de massa, hun advertenties onderscheiden zich te weinig van de concurrentie.

Traditiegetrouw

Bij de vraag wat voor soort zoekwoorden worden ingezet, geeft de meerderheid (71 procent) van de ondervraagden aan specifieke productomschrijvingen te gebruiken. Meer dan de helft zegt vooral populaire woorden te gebruiken en ruim een kwart hanteert generieke woorden. Verder blijkt uit het onderzoek dat gekozen zoekwoorden vaak ook zijn gebaseerd op resultaten van eerder gebruikte zoekwoorden. Ook wordt het gekozen zoekwoord bepaald door:

  • het seizoen (33 procent)
  • de actualiteit (23 procent)
  • de feestdagen (21 procent)

Bij het samenstellen van een advertentietekst kan gebruik worden gemaakt van tools. Veel mensen doen dat echter niet. Ze zien het gebruik van zoekwoordtools zoals Übersuggest, Wordtracker of MOZ niet als nuttig.





Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in