Webwinkeliers missen kennis over zoekwoorden
Onduidelijkheid
Een veel genoemde oorzaak is de onzekerheid bij het bepalen van de juiste woorden op websites en in advertentieteksten. Webwinkeliers geven aan onvoldoende te weten op welke woorden klanten zoeken. Daarnaast bestaat veel onzekerheid over het gebruik van generieke versus specifieke woorden. Ook zijn veel mensen bang dat ze ondergaan in de massa, hun advertenties onderscheiden zich te weinig van de concurrentie.
Traditiegetrouw
Bij de vraag wat voor soort zoekwoorden worden ingezet, geeft de meerderheid (71 procent) van de ondervraagden aan specifieke productomschrijvingen te gebruiken. Meer dan de helft zegt vooral populaire woorden te gebruiken en ruim een kwart hanteert generieke woorden. Verder blijkt uit het onderzoek dat gekozen zoekwoorden vaak ook zijn gebaseerd op resultaten van eerder gebruikte zoekwoorden. Ook wordt het gekozen zoekwoord bepaald door:
- het seizoen (33 procent)
- de actualiteit (23 procent)
- de feestdagen (21 procent)
Bij het samenstellen van een advertentietekst kan gebruik worden gemaakt van tools. Veel mensen doen dat echter niet. Ze zien het gebruik van zoekwoordtools zoals Übersuggest, Wordtracker of MOZ niet als nuttig.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee