'Webwinkels zien omzet nog steeds stijgen'
Vooral het aantal bestellingen nam een vlucht. Van januari tot en met juni werden in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is 10 procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Onlinekopers plaatsten door de bank genomen vijf orders. Per bestelling werd gemiddeld 109 euro besteed.
Ook het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen.
"De recessie heeft nog altijd geen vat op de onlineretailmarkt gekregen'', zegt Ed Nijpels, de voorzitter van Thuiswinkel.org. "Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de onlineretailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in onlineshoppen en de ervaren onlineshopper komt steeds vaker terug.''
Naar verwachting blijft de webwinkelmarkt groeien de komende maanden. Voor heel 2013 wordt gerekend op een plus van 8 procent. Daarmee groeit de onlineomzet naar 10,5 miljard euro.
Kleding en telecom in de lift
Vooral de handel in kleding (groei van 14 procent) en verkopen op het gebied van telecom (plus 12 procent) deden het in de eerste zes maanden van het jaar erg goed. De sterkste groei werd genoteerd bij de verkoop van speelgoed. Hier nam de omzet met 24 procent toe tot 31 miljoen euro.
Het grootste onderdeel van de onlineshoppingmarkt is nog steeds de verkoop van reizen en vakanties, met een omzet van in totaal bijna 2 miljard euro (groei 5 procent).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee