Werkzoekende gebruikt vaker sociale media bij banenjacht
LinkedIn blijft het populairste kanaal. De groep werkzoekenden die via sociale media opzoek gaat naar een nieuwe baan doet dat in 70 procent van de gevallen via LinkedIn, tegen 67 procent twee jaar geleden. 62 procent doorloopt zijn zoektocht via Facebook. In 2014 was dat nog 48 procent.
Verschuiving analoog naar digitaal
Bijna twee derde van de ondervraagden geeft aan met name vacaturesites te bezoeken in de hoop een baan te vinden. Daarnaast is voor de helft van de werkzoekenden ook het persoonlijk netwerk, zowel on- als offline, nog altijd een belangrijk middel. Overigens wordt sociale media niet enkel ingezet voor het vinden van werk, maar ook bij het vormen van een eerste indruk. Bijna een kwart van de ondervraagden baseert het imago van een organisatie op informatie via sociale media.
Belangrijke graadmeters
"De trend van offline naar online blijft zich verder doorzetten en sociale media neemt hierin de leidende rol. Om talentvol personeel te werven, zouden bedrijven meer moeten inzetten op hun sociale kanalen en het opbouwen van communities. Dit is cruciaal als zij toegang willen houden tot talentvol personeel. Jongere generaties zien online activiteit en sociale media als belangrijke graadmeters voor aantrekkelijk werkgeverschap", aldus Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee