Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie anders is, wordt online ook anders behandeld

De aanname dat de ander anders is, versterkt de neiging om hem als tegenstrever ook harder aan te pakken. Dat gegeven is van belang bij online biedingen op site's als eBay en Marktplaats.nl. Want 'harder aanpakken' betekent hoger bieden. Dat mechanisme is eenduidig blootgelegd in een reeks experimenten die werden uitgevoerd aan het Fisher College of Business, dat deel uitmaakt van de Universiteit van Ohio.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

70 procent hoger geboden

In de experimenten werden studenten uitgenodigd via een e-Bayachtige site te bieden op een energiedrankje van een populair merk. De proefpersonen kregen tevoren een profiel gepresenteerd van een 'representatieve' andere bieder. Maar de gepresenteerde profielen waren niet bij alle proefpersonen gelijk. Een derde van de proefpersonen kreeg een profiel dat ruwweg overeenstemde met hun eigen profiel, een derde kreeg een profiel te zien dat juist behoorlijk anders was en een derde kreeg een profiel dat geen enkele houvast bood. Gemiddeld bleken de studenten die tegen vergelijkbare anderen dachten te bieden het laagst te bieden (75 dollarcent). De studenten die boden tegen lieden die zij duidelijk als anders dan zijzelf zagen, boden beduidend hoger (1,22 dollar). Het agressiefst echter werd geboden door de studenten die totaal geen idee hadden omtrent hun tegenstrevers (1,28 dollar).

Werk ook bij impliciete profielen

De observaties werden later nog bevestigd door een onderzoek aan de Universiteit van South Carolina, waarbij de aard van de tegenbieders niet via een profiel werd duidelijk gemaakt maar slechts impliciet werd gesuggereerd door de keuze van de naam van de website waarop de online veiling werd ge houden. Voor de groep heette die 'eBay Auctions' en voor de ander groep 'Gamecock Auctions', waarbij het relevant is te weten dat de Gamecock (kemphaan) de mascotte is van de Universiteit van South Carolina. Kennelijk leidde de proefpersonen uit de vertrouwd klinkende naam van de biedingssite al dat deze iets te maken zou hebben met hun alma mater, want ze boden duidelijk minder agressief dan hun studiegenoten die op eBay Autions trachtten te scoren.

Kies waar je biedt

"Wanneer je opbiedt tegen mensen die je niet kent, biedt je aantoonbaar agressiever dan je normaliter zou doen, omdat je aanneemt dat die vreemdelingen niet zijn zoals jij bent" zo legt onderzoeker Rebecca Walker Naylor uit tegenover nieuwssite sciencedaily.com. Voorzichtige conclusie voor wie bieden wil is dat hij of zij er goed aan doet om sites te zoeken waar minder anoniem geboden wordt. Voor aanbieders zou een grote algemene site juist voordeliger uitpakken.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in