Zoekmachines webwinkels moeten mogelijk op de schop
Wat Amazon wel laat zien, zijn horloges van concurrenten van MTM die net als MTM's Special Ops-lijn voor militaire toepassing bedoeld lijken. Amazon redeneert dat het daarmee inspeelt op de behoefte van zijn klanten aan dat type horloge; en omdat het duidelijk vermeldt wie de fabrikant is van de getoonde horloges, kan van het zaaien van verwarring of van misleiding geen sprake zijn, stelt Amazon.
Een lagere rechtbank volgde Amazon in die redenering, maar in hoger beroep oordeelden de rechters anders: een (web)winkelier zou uitdrukkelijk moeten melden dat ze een merk niet in voorraad hebben, als een klant daar specifiek om vraagt.
Gevolgen voor zoekfunctie
Voor Amazon en andere webwinkeliers zou deze uitspraak verstrekkende consequenties kunnen hebben. Amazon heeft namelijk zijn zoekmachine verrijkt met inzichten in wat klanten daadwerkelijk doen - en kopen - na bepaalde zoekopdrachten. Dat kan ertoe leiden dat de keus valt op een ander merk dan waarnaar eerst gezocht werd, omdat de klant daar bij nader inzien dat een betere aanbod vindt.
De vraag is nu welke consequenties de uitspraak van de Californische rechtbank krijgt, als deze in het vervolg van het juridisch proces stand houdt. In gevallen waarin Amazon een merk niet voert, zal het dat dan uitdrukkelijk moeten gaan melden. Maar de uitspraak zou ook kunnen betekenen dat het niet langer toegestaan is om andere merken vooraan te plaatsen in zoekresultaten, wanneer de zoekopdracht een specifiek merk bevat.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee