OR XS4ALL verwijt KPN wanbeleid en wil naar de rechter
In de brief verwijt de OR het moederbedrijf wanbeleid en waardevernietiging. "We hebben vele concrete voorbeelden van slechte aansturing in de afgelopen jaren. Ondanks dat is XS4ALL een kerngezond bedrijf met veel potentie gebleven. Tot onze teleurstelling wordt hiervan geen gebruik gemaakt. Bovendien zijn bepaalde argumenten om XS4ALL op te heffen juist een gevolg van deze aansturing. Gezien de ontstane situatie zien we ons nu genoodzaakt om voor dit zware middel te kiezen", zegt Daan Willems van de OR in een perstoelichting.
Eénmerkstrategie
In een reactie laat KPN/XS4ALL weten de brief zorgvuldig te bestuderen en de eventuele implicaties ervan in kaart te brengen. "Vanaf de aankondiging van de éénmerkstrategie in januari hebben zij zich ingezet voor een zorgvuldig proces in het belang van de medewerkers en klanten van XS4ALL. Zoals eerder aangegeven, hebben management van KPN en XS4ALL na uitgebreid onderzoek het voornemen XS4ALL te integreren in KPN omdat dit het beste toekomstperspectief biedt, zowel voor de klanten als de medewerkers van XS4ALL, en ook qua marktpositie. Het is een solide plan dat commercieel, strategisch en financieel de meeste waarde toevoegt", aldus de directies van KPN en XS4ALL in een reactie.
Enquêterecht
De ondernemingsraad van KPN heeft enquêterecht, wat volgens de OR normaal gesproken alleen is voorbehouden aan grootaandeelhouders en vakbonden. Met dit recht kan de OR de rechter vragen een onafhankelijke rapporteur aan te laten stellen die onderzoek verricht. Daarnaast kunnen er maatregelen genomen worden, waaronder zelfs het schorsen van de directie of het afnemen van zeggenschap over de aandelen van XS4ALL.
Het schrijven van de brief is de eerste stap in een enquêteprocedure. KPN heeft 30 dagen om te reageren. Daarna heeft de OR de mogelijkheid om naar de Ondernemingskamer te stappen. De directies van beide partijen hopen dat het zo ver niet komt en dat de partijen er met elkaar nog uit zullen komen. De directie van KPN en XS4ALL zullen binnen de gestelde termijn reageren naar de Ondernemingsraad van XS4ALL, zeggen ze in een reactie.
KPN maakte begin januari bekend te willen stoppen met de in 1998 overgenomen internetprovider XS4ALL en de 250.000 klanten over te hevelen naar KPN. Het besluit leidde tot veel protest onder XS4ALL-klanten, maar ook vanuit de ondernemingsraad van XS4ALL. De twee partijen zijn al sinds het besluit met elkaar in gesprek, maar tot nu toe legde KPN de bezwaren van de OR naast zich neer.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee