Adobe gedijt bij abonnementenmodel
Adobe verkoopt zijn vlaggenschip Creative Suite – met producten als Illustrator, Photoshop en Dreamweaver – sinds ongeveer een jaar niet alleen als pakket maar ook in de vorm van abonnementen, onder de naam Creative Cloud.
Bij de introductie van Creative Suite 6 in mei kondigde Adobe aan dat dit de laatste versie zou zijn die (ook) in pakketvorm te koop is. Volgende releases zullen alleen nog vanuit de cloud worden geleverd. Een volledige versie met alle modules kost 50 dollar per maand. De gemiddelde prijs lag afgelopen kwartaal op 37 dollar, doordat niet alle klanten zich op ieder onderdeel van Creative Cloud abonneren.
Doelstelling van aantal abonnees lijkt haalbaar
Het bedrijf lijkt de transitie naar abonnementen met succes te maken: er zijn nu al 700.000 gebruikers van de cloudversie. Doelstelling is om aan het eind van dit boekjaar (in november) 1,25 miljoen abonnees te hebben. Als het zo doorgaat, lijkt dat te gaan lukken. Afgelopen kwartaal kwamen er per saldo 221.000 nieuwe gebruikers van de cloudversie bij.
Voor het lopende, derde kwartaal van Adobes gebroken boekjaar rekent het bedrijf op een omzet tussen 975 miljoen en 1,03 miljard dollar. De verwachting van analisten ligt daar ongeveer tussenin: 1,01 miljard dollar, net als over het tweede kwartaal dus. Het bedrijf denkt een winst van 29 tot 35 dollarcent te kunnen maken. Wall Street rekent al op het maximum: 35 dollarcent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee