Fairphone haalt 2,5 miljoen op
Fairphone wil met de investeringsronde een nieuw model telefoon introduceren en proberen voet aan de grond te krijgen in Scandinavië en Zuid-Europa. Aan de crowdfundingactie via het platform Oneplanetcrowd deden 1800 investeerders mee. Het Amsterdamse bedrijf hoopt ook nog geld op te halen bij traditionele investeerders. Dat meldt het Financieele Dagblad.
De financiering betreft een converteerbare lening die later omgezet kan worden in aandelen. Nog nooit eerder zouden in Nederland zoveel mensen mee hebben gedaan aan een publieke financieringscampagne, meldt het FD.
Ook geld via traditionele investeerders
Naast crowdfunding haalt Fairphone ook geld op bij traditionele investeerders. In totaal hoopt het bedrijf op die manier maximaal 6 miljoen euro op te halen. Liever had Fairphone alles via crowdfunding opgehaald, vertelt Maarten de Jong, commercieel directeur bij Oneplanetcrowd, aan het FD. “Maar met het gebruikte model van crowdfunding via converteerbare leningen mag wettelijk gezien jaarlijks slechts 2,5 miljoen euro opgehaald worden.”
Fairphone wil niet alleen een nieuw model op de markt brengen, maar is ook van plan smartphones te gaan verhuren voor een vast bedrag per maand. Dit zou volgens het Amsterdamse bedrijf zorgen voor een betere recycling. De gebruiker moet de smartphone namelijk weer inleveren wanneer de telefoon niet meer wordt gebruikt. Daarnaast ontstaat zo een bedrijfsmodel waarbij de fabrikant belang heeft bij een telefoon die zo lang mogelijk goed functioneert. Nu hebben fabrikanten er juist belang bij dat een product op een gegeven moment kapot gaat, zodat een nieuw exemplaar gekocht kan worden.
Geen metalen uit conflictgebieden
Fairphone werd in 2010 opgericht als bewustwordingscampagne voor ethische kwesties rond mobiele telefoons. De organisatie protesteerde daarmee tegen onder meer het gebruik van metalen die uit conflictgebieden komen. In 2013 besloot de organisatie om zelf telefoons op de markt te brengen. Sinds die tijd heeft het bedrijf twee modellen geïntroduceerd. De eerste werd eind 2013 geïntroduceerd, het tweede model volgde twee jaar later. Dit model is modulair; het bestaat uit losse onderdelen die relatief gemakkelijk vervangen kunnen worden.
Tot nu toe zegt het bedrijf 150.000 klanten te hebben.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee