Hoe Volkswagen steeds meer een softwarebedrijf wordt
Volkswagen-eigenaren kennen wereldwijd problemen met onder meer de infotainmentschermen, afstandsberekeningen, smartphoneverbindingen en elektrisch opladen. Het bedrijf zegde maanden geleden daarom al diverse updates toe, maar lang niet overal ter wereld zijn deze beschikbaar.
The Verge schrijft dat de problemen bij steeds meer auto’s voorkomen. Een eigenaar van een Volkswagen ID.4 uit 2021 waarmee de website sprak heeft diverse problemen met op software gebaseerde functies in de auto, waaronder het plannen van opladen thuis en de bedieningselementen van het model, waarbij knoppen zijn ingeruild voor aanraakschermen. Over het voertuig zelf is hij overigens zeer positief.
De huidige softwareproblemen zijn volgens de website een belangrijke belemmering voor de toekomst van elektrische voertuigen van de hele Volkswagen-groep. De CEO van Volkswagen Group Oliver Blume kondigt donderdag een herziene softwarestrategie aan. “De Volkswagen-groep ondergaat de grootste transformatie in zijn geschiedenis”, laat een woordvoerder aan The Verge weten.
Tot 2030 houdt Volkswagen een stappenplan aan om zo uiteindelijk een duurzame, op software gerichte mobiliteitsaanbieder te worden. “We moeten onszelf transformeren en compleet nieuwe competenties verwerven als we een leidende rol willen spelen in de mobiliteitsmarkt van morgen. Software wordt de nieuwe onderscheidende factor.”
Breder probleem
De softwareproblemen van de Volkswagen-groep weerspiegelen volgens The Verge bredere problemen waarmee momenteel veel oudere autofabrikanten worden geconfronteerd. In de tussentijd neemt de concurrentie van nieuwe spelers als Tesla en Rivian toe.
"Het is vrij duidelijk dat software en de manier waarop een consument omgaat met het voertuig enkele van de meest kritieke aandachtsgebieden zijn voor autofabrikanten, met name voor EV's", zegt Paul Waatti, de industrieanalysemanager voor AutoPacific, een onderzoeks- en adviesbureau voor automarketing.
“Het zijn niet langer alleen de mechanische en dynamische voordelen die opvallen, zoals bij een verbrandingsmotor. Het is de software en de algehele gebruikerservaring die voertuigen uiteindelijk zullen onderscheiden.”
Nieuwe inkomstenbronnen
Volkswagen wil voertuigen met verbrandingsmotoren in Europa uitfaseren en bouwt zes megafabrieken in Europa om alle merken te elektrificeren. Het bedrijf heeft diverse nieuwe inkomstenbronnen op het oog die afhankelijk zijn van software.
Deze omvatten onder meer het digitaal verbinden van auto's, het beter benutten van gegevens, abonnementsfuncties, integratie van e-commerce augmented reality in voertuigen en virtuele assistenten, zo schrijft The Verge. De vraag is of autobedrijven, die nu niet bepaald uitblinken in software, die rol ooit op zich kunnen nemen. De angst van bestaande autobedrijven is om in de toekomst nog maar een beperkte rol te spelen, bijvoorbeeld als 'slechts' een leverancier van een groot softwarebedrijf.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee